Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Miasta Wejherowa
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

UCHWAŁA Nr VIIIk/VII/82/2019 RADY MIASTA WEJHEROWA z dnia 2 kwietnia 2019 r. w sprawie założenia Przedszkola Samorządowego nr 1 imienia Zaczarowanego Ołówka w Wejherowie

Uchwała Nr VIIIk/VII/82/2019
Rady Miasta Wejherowa

z dnia 2 kwietnia 2019 r.

w sprawie założenia Przedszkola Samorządowego nr 1
imienia Zaczarowanego Ołówka w Wejherowie

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r., poz. 506) oraz art. 88 ust. 1 i ust. 7 w związku z art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 996 z późn. zm.)

Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje:

§ 1. Z dniem 1 września 2019 roku zakłada się Przedszkole Samorządowe nr 1 imienia Zaczarowanego Ołówka w Wejherowie na Osiedlu 1000 lecia PP nr 7.

§ 2. Akt założycielski przedszkola stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 3. Przedszkolu nadaje się statut, stanowiący załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Wejherowa.

§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Jacek Gafka

 

Załącznik Nr 1 do uchwały Nr VIIIk/VII/82/2019
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 2 kwietnia 2019 r.

AKT ZAŁOŻYCIELSKI PRZEDSZKOLA

Na podstawie art. 88 ust. 1 i ust. 7 w związku z art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe

z dniem 1 września 2019 roku
zakłada się
Przedszkole Samorządowe nr 1 imienia Zaczarowanego Ołówka w Wejherowie
na Osiedlu 1000 lecia PP nr 7

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Jacek Gafka

 

 

Załącznik Nr 2 do uchwały Nr VIIIk/VII/82/2019
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 2 kwietnia 2019 r.

STATUT
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 1
IM. ZACZAROWANEGO OŁÓWKA W WEJHEROWIE
Postanowienia ogólne

§ 1. 1.  Pełna nazwa przedszkola to: "Przedszkole Samorządowe nr 1 imienia Zaczarowanego Ołówka w Wejherowie".

2. Adres siedziby przedszkola to: 84-200 Wejherowo, Osiedle 1000 lecia PP nr 7.

3. Zajęcia prowadzone są w budynku na Osiedlu1000 lecia PP nr 7.

4. Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez:

1) Gminę Miasta Wejherowa,

2) rodziców z formie opłat za pobyt dziecka zgodnie z przepisami.

5. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.

6. Obsługę finansowo-księgową przedszkola wykonuje Wejherowskie Centrum Usług Wspólnych.

7. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Miasta Wejherowa, Plac Jakuba Wejhera 8, 84-200 Wejherowo.

8. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kuratorium Oświaty w Gdańsku.

9. Przedszkole używa pieczęci:

Przedszkole Samorządowe nr 1 imienia Zaczarowanego Ołówka w Wejherowie

84-200 Wejherowo

Osiedle 1000 lecia PP nr 7

Cele i zadanie przedszkola

§ 2. 1. Przedszkole wspomaga i ukierunkowuje indywidualny rozwój dziecka poprzez dostosowanie treści, metod i organizacji pracy wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczej do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym poprzez:

1) zapewnienie opieki, wychowania i uczenia się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa;

2) tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie "gotowości szkolnej";

3) pełnienie wobec rodziców (opiekunów) funkcji doradczej i wspierającej działania wychowawcze.

2. Przedszkole wspomaga wychowawczą rolę rodziny:

1) pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;

2) informuje na bieżąco o postępach dziecka;

3) uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu i poszczególnych oddziałach.

3. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy oraz z aktów wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

4. Cele wychowania przedszkolnego:

1) wspomaganie dzieci w rozwoju uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji;

2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;

3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;

4) rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;

5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;

6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną;

7) zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;

8) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;

9) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;

10) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;

11) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

5. Zadania wynikające z celu przedszkola, dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka, realizuje się poprzez:

1) działalność nauczycieli w następujących obszarach:

a) kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,

b) kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych,

c) wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku,

d) wspomaganie rozwoju mowy dzieci,

e) wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia,

f) wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,

g) wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,

h) wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem,

i) wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec,

j) wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne,

k) wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych,

l) pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń,

m) wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt,

n) wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną,

o) kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania,

p) wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne,

q) przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym (j. angielski),

r) przygotowanie do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej, lub językiem regionalnym;

2) prowadzenie pracy indywidualnej o charakterze profilaktycznym, stymulującym, korekcyjnym i kompensacyjnym z dziećmi, u których w wyniku obserwacji ujawniono taką potrzebę oraz dokumentowanie jej przebiegu;

3) współpracę z rodzicami poprzez: 

a) udzielanie rzetelnej informacji o dziecku,

b) pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podejmowaniu wczesnej interwencji specjalistycznej,

c) uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunków i zakresu zadań realizowanych w przedszkolu;

4) możliwość zajęć integracyjnych dzieci niepełnosprawnych z dziećmi zdrowymi;

5) kontakt ze szkołami podstawowymi w Wejherowie w celu stworzenia dzieciom optymalnych warunków do przekroczenia progu szkolnego;

6) przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi w czasie ich pobytu w przedszkolu. Rodzice (opiekunowie) poinformowani są o godzinach otwierania i zamykania placówki. Każdy rodzic ma prawo do indywidualnego określenia liczby godzin w ramach godzin otwarcia przedszkola, podczas których powierza dziecko opiece przedszkola:

a) w czasie pobytu dziecka w przedszkolu i w trakcie zajęć poza terenem przedszkola bezpośredni nadzór sprawuje nauczyciel,

b) podczas zorganizowanych form zajęć w terenie - wycieczki autokarowe, pobyt w kinie, teatrze, itp. dyrektor zobowiązuje nauczyciela oddziału do uczestnictwa, a także poszerza opiekę o wyznaczonych pracowników obsługi lub rodziców,

c) wyjazd zorganizowanej grupy na wycieczkę musi być zgłoszony przez kierownika na druku "Karta wycieczki",

d) rodzic musi wyrazić pisemną zgodę na uczestnictwo dziecka w wycieczce,

e) w trakcie wyjść dzieci poza teren przedszkola nauczyciel zobowiązany jest zarejestrować wyjście w zeszycie wyjść poza teren przedszkola oraz do ścisłego przestrzegania przepisów o ruchu drogowym i zapoznawania z nimi dzieci przed wyjściem w teren,

f) dzieci w wieku przedszkolnym w trakcie poruszania się na drogach, jeśli nie ma chodnika, należy prowadzić parami lub w rzędzie lewą stroną drogi, usuwając się na pobocze w celu przepuszczenia pojazdów,

g) jeżeli dzieci będą przewożone, to tylko pojazdem do tego przeznaczonym, liczba przewożonych osób nie może być większa niż liczba miejsc w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, a pojazd musi być prawidłowo oznakowany;

7) zasady obowiązujące podczas przejazdów:

a) sprawdzenie stanu liczebnego dzieci przed wejściem i po wyjściu, usadzenie dzieci, sprawdzenie w czasie jazdy, ostatni wsiada nauczyciel,

b) ustalenie sposobu porozumiewania się z kierowcą, np. co do zatrzymania się, o miejscu zatrzymania się pojazdu decyduje kierowca,

c) zwracanie uwagi na właściwe zachowanie się dzieci,

d) bezpieczne przejście z pojazdu do przedszkola;

8) ustalony dzienny harmonogram planu zajęć jest zgodny z zasadami higieny psychicznej dziecka, uwzględniającymi równomierne rozłożenie zajęć w ciągu dnia oraz ich różnorodność;

9) w czasie pobytu w przedszkolu dzieci mają zapewniony odpoczynek w formie przystosowanej do wieku i potrzeb (ćwiczenia, zabawy rekreacyjne i uspokajające). Dzieci trzyletnie spędzają ten czas w formie leżakowania;

10) za prawidłowy i bezpieczny dobór zabawek, pomocy, sprzętu znajdującego się w sali zabaw odpowiada nauczyciel oddziału;

11) w czasie prowadzenia zabaw ruchowych należy zwracać szczególną uwagę na stopień sprawności fizycznej i wydajności organizmu dzieci dobierając ćwiczenia w zakresie trudności i intensywności;

12) nie organizuje się spacerów, wycieczek dydaktycznych podczas intensywnych opadów deszczu, burzy, śnieżycy i gołoledzi;      

13) w czasie zajęć dodatkowych ze specjalistami, opiekę nad dziećmi sprawuje osoba prowadząca, która ponosi pełną odpowiedzialność za życie i zdrowie dzieci;

14) dla dobra dziecka wskazane jest, aby nauczyciel prowadził obserwację warunków rozwojowych przedszkolaka oraz środowiska rodzinnego, w przypadku spostrzeżenia konieczności pomocy materialnej lub innej zgłasza problem dyrektorowi i w porozumieniu z nim podejmuje działania w kierunku pomocy lub interwencji w powołanych do tego instytucjach;

15) w salach zajęć powinna być zapewniona właściwa temperatura zgodnie z odrębnymi przepisami. W przypadku niemożności zapewnienia w salach zajęć ww. temperatury, dyrektor przedszkola zawiesza czasowo zajęcia, po powiadomieniu organu prowadzącego przedszkole;

16) dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców (opiekunów) lub upoważnione przez nich osoby dorosłe gwarantujące pełne bezpieczeństwo;

17) obowiązkiem osoby przyprowadzającej dziecko do przedszkola jest przekazanie go bezpośrednio nauczycielowi;

18) personel przedszkola sprawuje opiekę nad dzieckiem od chwili przekazania go nauczycielowi, do chwili odebrania przez rodzica (opiekuna) lub osobę upoważnioną (pisemna zgoda rodziców lub opiekunów), zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;

19) dopuszcza się możliwość przyprowadzania i odbierania przedszkolaków przez osoby upoważnione przez rodziców (opiekunów), za pisemną zgodą rodziców i na ich całkowitą odpowiedzialność;

20) nie wydaje się dziecka osobom, które są pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.

Obowiązki i uprawnienia rodziców

§ 3. 1. Do podstawowych obowiązków rodziców należy:

a) przestrzeganie niniejszego statutu,

b) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,

c) przyprowadzanie dziecka i odbieranie z przedszkola lub upoważnienie innej osoby, która zapewni dziecku pełne bezpieczeństwo,

d) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,

e) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,

f) niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych. Po chorobie zakaźnej rodzic ma obowiązek dostarczenia zaświadczenia od lekarza, że dziecko jest zdrowe i może wrócić do przedszkola,

g) uczestniczenie w zebraniach ogólnych oraz organizowanych w poszczególnych oddziałach,

h) zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dzieci podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego,

i) wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka,

j)   inne obowiązki wynikające z wewnętrznych uregulowań przedszkola.

2. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są do współdziałania ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi indywidualnego rozwoju.

3. Rodzice mają prawo do:

a) zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju,

b) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego stanu rozwoju postępów edukacyjnych dziecka,

c) uzyskiwania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać,

d) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,

e) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,

f)  wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo - Radę Rodziców.

4. Rodzice muszą być poinformowani o następujących przypadkach i sytuacjach:

a) w przypadku dziecka stwarzającego zagrożenie innym dzieciom w grupie i utrudniającego pracę nauczyciela należy przygotować obserwację i współpracować z nauczycielem, aby wspólnie podejmować dalsze decyzje związane z funkcjonowaniem dziecka w przedszkolu,

b) w przypadku toczących się spraw dotyczących uregulowania praw rodzicielskich dziecko wydawane jest do domu zgodnie z postanowieniem sądu,

c) dziecka nie wydaje się z przedszkola osobom wskazującym na spożycie alkoholu i środków odurzających ze względu na bezpieczeństwo dziecka,

d) do przedszkola nie przyprowadza się dziecka wskazującego na zły stan zdrowia ze względu na dobro tego dziecka i pozostałych dzieci,

e) w sytuacjach, kiedy dziecko wykazuje objawy jakiejś choroby, złego samopoczucia, rodzice zostają niezwłocznie o tej sytuacji poinformowani,

f) nauczyciele w przedszkolu nie podają dzieciom żadnych leków. Jeżeli dziecko na wskutek złego samopoczucia lub choroby zażywa jakieś leki musi pozostać w domu.

5. Określa się częstotliwość spotkań z rodzicami:

a) zebrania ogólne - w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż 1 raz w ciągu roku szkolnego,

b) zebrania grupowe - w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż 2 razy w ciągu roku szkolnego,

c) kontakty indywidualne - przez cały rok szkolny,

d) inne formy - w miarę potrzeb.

Specyfikacja przedszkola

§ 4. Budynek na Osiedlu 1000 lecia PP nr 7 to budynek piętrowy zawierający:

a) 7 sal dydaktycznych,

b) kuchnię na parterze,

c) kuchnię na piętrze,

d) pomieszczenia biurowe i administracyjno - gospodarcze,

e) ogród z placem zabaw.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

§ 5. 1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na:

1) rozpoznaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych;

2) wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w szczególności dzieciom:

1) posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;

2) posiadającym opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju;

3) posiadającym opinię o potrzebie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

4) niepełnosprawnym;

5) zagrożonym niedostosowaniem społecznym;

6) z trudnościami w realizacji podstawy programowej;

7) z zaburzeniami komunikacji językowej;

8) z niepowodzeniami edukacyjnymi;

9) z zaniedbań środowiskowych wynikających z trudnych warunków bytowych rodziny;

10) z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska.

3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:

1) nauczyciela lub specjalisty;

2) poradni psychologiczno-pedagogicznej;

3) rodziców dziecka.

4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest dzieciom w formie zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym, a także w formie porad i konsultacji.

5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:

1) rodzicami dzieci;

2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.

6. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.

7. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

1) zajęcia specjalistyczne z psychologiem organizowane są dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi. Liczba uczestników do 3;

2) zajęcia logopedyczne organizowane są dla dzieci z zaburzeniami mowy.

8. Zadania specjalistów:

1) informuje dyrektora przedszkola o konieczności objęcia dziecka pomocą;

2) prowadzi diagnozowanie;

3) udziela pomocy poprzez prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii;

4) podejmuje działania profilaktyczne;

5) współpracuje z najbliższym środowiskiem dziecka;

6) konsultuje podejmowane działania z nauczycielami prowadzącymi.

9. Zadania nauczycieli:

1) udzielają dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

2) rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka i planują sposób ich zaspokojenia;

3) prowadzą obserwację pedagogiczną, którą w roku poprzedzającym pójście dziecka do szkoły kończą analizą i oceną jego gotowości do podjęcia nauki w szkole;

4) informują dyrektora przedszkola o konieczności objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

10. Zadania dyrektora:

1) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności;

2) powołuje zespoły składające się z nauczycieli oraz specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem;

3) wyznacza osobę koordynującą pracę zespołu (jeden koordynator może kierować pracami kilku zespołów);

4) informuje na piśmie rodziców dziecka o ustalonych dla dziecka formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin;

5) decyduje o wcześniejszym zakończeniu udzielania dziecku danej formy pomocy na podstawie wcześniejszej oceny efektywności tej pomocy, dokonanej przez zespół;

6) informuje rodziców o terminie spotkania zespołu;

7) wnioskuje o udział w spotkaniu zespołu przedstawiciela poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej.

11. Zadania zespołu:

1) ustala zakres, w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

2) określa zalecane formy, sposoby i okres udzielania dziecku pomocy;

3) w przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - opracowuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny;

4) dokonuje oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dziecku;

5) formułuje wnioski i zalecenia do dalszej pracy, określa formy, sposoby, okresy udzielania dziecku dalszej pomocy.

12. Celem udzielanej rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, rozwijanie ich umiejętności wychowawczych.

13. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom w formie:

1) porad;

2) konsultacji;

3) pogadanek.

14. Rodzice są informowani o:

1) terminie posiedzenia zespołu i mogą uczestniczyć w jego spotkaniach;

2) ustalonych dla dziecka formach, sposobach i okresach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne zajęcia będą realizowane.

15. Rodzice dziecka mają prawo:

1) wnioskować o udzielenie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, do udziału w spotkaniach zespołu;

2) wnioskować o udział w spotkaniach zespołu: psychologa, pedagoga, logopedy lub innego specjalisty;

3) wnioskować o dokonanie przez zespół oceny efektywności form pomocy psychologiczno-pedagogicznej przed upływem terminu ustalonego przez dyrektora przedszkola.

Opieka nad dziećmi niepełnosprawnymi

§ 6. 1. Do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci niepełnosprawne. Decyzję o przyjęciu dziecka niepełnosprawnego podejmuje komisja rekrutacyjna lub dyrektor przedszkola, po wnikliwym zbadaniu sprawy ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, czy rozkład architektoniczny przedszkola umożliwia przyjęcie dziecka niepełnosprawnego.

2. W przypadku nie ujawnienia, bądź nie udokumentowania przez rodziców faktu niepełnosprawności lub szczególnych potrzeb edukacyjnych ich dziecka, które zostało przyjęte do przedszkola, dyrektor zobowiązuje rodzica do:

1) dostarczenia opinii o stanie zdrowia dziecka, o rodzaju niepełnosprawności i możliwości funkcjonowania dziecka w grupie;

2) w przypadkach trudnych zaburzeń emocjonalnych przedszkole może w porozumieniu z rodzicami ustalić sposoby przebywania dziecka w przedszkolu (krótszy czas przebywania dziecka lub przebywania z rodzicem lub opiekunem).

Podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej, religijnej i językowej

§ 7. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, religijnej i językowej:

1) prowadząc zajęcia w języku polskim;

2) wprowadzając w zajęcia treści związane z historią, geografią i kulturą naszego regionu, kraju;

3) pielęgnując tradycje związane ze środowiskiem;

4) prowadząc nauczanie religii - katechezy w ramach planu zajęć przedszkolnych dla dzieci 6-letnich, których rodzice lub opiekunowie wyrażają takie życzenie w formie oświadczenia;

5) dzieci, które nie uczestniczą w zajęciach religii mają zapewnioną opiekę innego nauczyciela;

6) udział dziecka w rekolekcjach wielkopostnych, spotkaniach wielkanocnych i noworocznych z księdzem przez dzieci nie uczęszczające na naukę religii uzależnione jest od zgody rodziców (opiekunów);

7) w pomieszczeniach przedszkolnych może być umieszczony krzyż, można też odmawiać modlitwę przed i po zajęciach;

8) przedszkole zatrudnia nauczyciela religii wyłącznie na podstawie imiennego skierowania wydanego przez biskupa diecezjalnego;

9) przedszkole umożliwia spotkania rodziców (opiekunów) z nauczycielem religii.

Organy przedszkola

§ 8. 1. Organami przedszkola są:

1) Dyrektor;

2) Rada Pedagogiczna;

3) Rada Rodziców.

2. Dyrektor przedszkola wykonuje kompetencje przewidziane w przepisach.

3. Rada pedagogiczna:

a) składa się z wszystkich nauczycieli zatrudnionych w placówce i działa na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu,

b) w zebraniu rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej,

c) przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola,

d) rada pedagogiczna prowadzi protokolarz, uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola,

e) uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków, w sprawach osobowych przeprowadza się głosowanie tajne,

f) nauczyciele zobowiązani są do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszyć dobro osobiste dzieci lub ich rodziców a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola,

g) terminy i tematyka zebrań rady pedagogicznej podawane są w formie pisemnej na pierwszej (organizacyjnej) radzie każdego roku,

h) w obradach rady pedagogicznej musi brać udział dyrektor przedszkola jako jej przewodniczący lub wyznaczona przez dyrektora osoba, która będzie prowadziła posiedzenia rady pedagogicznej w jego zastępstwie.

4. Rada rodziców:

a)  stanowi reprezentację rodziców dzieci i ma charakter organu działającego społecznie,

b) współdziała z przedszkolem w celu ujednolicenia oddziaływań na dzieci przez rodzinę i przedszkole,

c) uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy przedszkola i zaspokajania potrzeb dzieci,

d) jest wybierana na pierwszym zebraniu rodziców, w drodze tajnego głosowania, spośród wyłonionych kandydatów,

e) składa się z przedstawicieli każdego z oddziałów,

f) uchwala nowy lub zatwierdza istniejący już regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola,

g) protokołuje swoje zebrania,

h) w posiedzeniach rady rodziców uczestniczyć może z głosem doradczym dyrektor przedszkola,  

i) może do udziału w swoich posiedzeniach zapraszać inne osoby z głosem doradczym.        

Zasady współdziałania organów przedszkola

§ 9. 1. Organy przedszkola mogą nawzajem kierować do siebie wnioski, opinie dotyczące wszystkich spraw przedszkola.

2. Organy mogą spotykać się na wspólnych zebraniach.

3. Organy mogą zapraszać przedstawicieli innych organów na swoje posiedzenia w celu zorganizowanego współdziałania w realizacji rocznego planu pracy, zasięgnięcia opinii innego organu w sprawie organizacji imprez, organizacji pracy placówki i prawidłowego funkcjonowania przedszkola, a także w celu bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami przedszkola o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.

4. Komunikaty i informacje dla rodziców umieszczane są na bieżąco na tablicy ogłoszeń.

5. Organy przedszkola działają zgodnie z prawem.

6. Podstawową zasadą jest ugodowe rozwiązywanie konfliktów.

7. Sprawy sporne między organami rozstrzyga dyrektor przedszkola.

Organizacja przedszkola

§ 10. 1. Czas pracy przedszkola w ciągu dnia i w ciągu roku dostosowany jest do istotnych potrzeb w zakresie opieki i wychowania dzieci, po akceptacji przez organ prowadzący.

2. Przedszkole czynne jest 11 godzin, od godz. 6:00 do godz. 17:00 w dni robocze od poniedziałku do piątku. Dzienny czas pracy przedszkola przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego nie może być krótszy niż 5 godzin dziennie, w godz. 8:00 - 13:00.

3. Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego dziecka odbywa się zgodnie z planem ramowym przedszkola.

Oddziały

§ 11. 1. Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.

3. Termin przerwy wakacyjnej w pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady rodziców.

4. W okresie absencji nauczycieli dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o łączeniu grup dziecięcych.

5. W sytuacjach wymienionych w ust. 4 liczba dzieci po połączeniu w oddziałach nie może przekraczać 25 i opiekę nad nimi sprawuje zawsze nauczyciel.

6. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece nauczyciela.

Organizacja pracy

§ 12. 1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego.

2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

3. Zgodnie z zapisami dotyczącymi zadań przedszkola, nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka.

4. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem przepisów w sprawie bezpieczeństwa i higieny.

5. Ramowy rozkład dnia określa: czas przyprowadzania oraz odbierania dzieci, godziny posiłków, czas realizacji 5 godzin podstawy programowej wychowania przedszkolnego w przedszkolu.

Arkusz organizacyjny

§ 13. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola i zatwierdzony zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zasady funkcjonowania

§ 14. 1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.

2. Terminy przerw pracy przedszkola ustalane są przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola.

3. Świadczenia edukacyjne udzielane przez przedszkole są nieodpłatne do 5 godzin realizowania podstawy programowej w przedszkolu, dzieci realizujące obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego są zwolnione z opłat edukacyjnych i ponoszą tylko koszty związane z wyżywieniem.

4. Pozostałe świadczenia przedszkola przekraczające 5 godzin wychowania przedszkolnego są odpłatne. Wysokość stawki godzinowej jest ustalona zgodnie z odrębnymi przepisami.

5. Rodzice (opiekunowie) deklarują korzystanie z usług przedszkola.

6. Rodzice zobowiązani są do terminowego przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola, zgodnie z zadeklarowanymi godzinami.

7. W przedszkolu istnieje możliwość korzystania z 3 posiłków (śniadanie, obiad, podwieczorek).

8. Stawkę żywieniową ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole.

9. Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu należy wpłacać na podany numer konta. Informacje o wysokości opłaty, terminu płatności i numeru konta, na który należy uregulować płatność, wywieszane są na tablicy ogłoszeń.

10. Dzieci uczęszczające do przedszkola mogą podlegać dobrowolnemu ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków, którego koszt ponoszą rodzice.

Nauczyciele

§ 15. 1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.

2. Do zakresu zadań nauczycieli należy:

1) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;

2) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;

3) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;

4) przeprowadzenie w roku szkolnym poprzedzający rok szkolny, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej, analizy gotowości do podjęcia nauki w szkole;

5) przygotowanie do dnia 15 listopada wyników wstępnej diagnozy, a do 30 kwietnia danego roku szkolnego informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole dla dzieci 5 i 6-letnich;

6) stosowanie twórczych i nowatorskich metod nauczania i wychowania;

7) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu oraz poza terenem w czasie wycieczek, spacerów, itp.;

8) współpraca ze specjalistami;

9) planowanie własnego rozwoju zawodowego - systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;

10) odpowiedzialność za powierzone mienie;

11) stwarzanie atmosfery życzliwości, dbałość o dobre imię swojego zakładu pracy;

12) współdziałanie z rodzicami (opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowań i rozwoju;

13) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń;

14) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;

15) realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących;

16) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym.

Formy współdziałania z rodzicami

§ 16. 1. Nauczyciele i rodzice przekazują sobie informacje o dziecku w rozmowach indywidualnych w czasie ustalonych godzin na życzenie jednej ze stron (rodzic - nauczyciel) lub podczas zebrań oddziałowych.

2. W przedszkolu prowadzi się, za zgodą Dyrektora, zajęcia otwarte dla rodziców.

3. Organizuje się uroczystości okolicznościowe z udziałem rodziny dziecka.

4. Na grupowej tablicy wywiesza się informacje dotyczące miesięcznych planów pracy wychowawczo-dydaktycznej i treści programowych.

5. Przedszkole prowadzi pedagogizację rodziców.

Wychowankowie - dzieci

§ 17. 1. Dyrektor przedszkola jest zobowiązany wydać rodzicom zaświadczenie o spełnianiu obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego przez ich dzieci.

2. Rekrutację dzieci do przedszkola prowadzi się co roku, a jej zasady i kryteria określone są przepisami prawa.     

Prawa i obowiązki dziecka

§ 18. 1. Dziecko ma prawo do:

1) życzliwego i podmiotowego traktowania;

2) indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju;

3) zabawy i działania w bezpiecznych warunkach;

4) przebywania w spokojnej, pogodnej atmosferze;

5) spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;

6) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;

7) udziału w badaniu i w eksperymentowaniu;

8) doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa);

9) rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań, możliwości i potrzeb;

10) aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi;

11) wyboru zadań i sposobu ich rozwiązania;

12) nagradzania wysiłku;

13) współdziałania z innymi;

14) różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia;

15) w miarę możliwości codziennego pobytu na powietrzu;

16) korzystania z zajęć korekcyjnych, terapii logopedycznej, jeśli takiej pomocy potrzebuje;

17) formułowania własnych ocen, zadawania trudnych pytań, na które powinno uzyskać rzeczową, zgodną z prawdą odpowiedź;

18) ciągłej opieki ze strony nauczyciela;

19) współpracy nauczyciel - dziecko, która powinna opierać się na poszanowaniu godności osobistej dziecka;

20) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;

21) zdrowego jedzenia i picia;

22) nauki regulowania własnych potrzeb.

2. Dziecko ma obowiązek:

1) przestrzegać ustalonych reguł;

2) przestrzegać zasad bezpieczeństwa i zdrowia;

3) dbać i szanować swoją i cudzą własność;

4) nie krzywdzić siebie i innych;

5) nie urządzać niebezpiecznych zabaw;

6) nie przeszkadzać innym w pracy i zabawie;

7) postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi (kultura bycia).

Skreślenie z listy przedszkolnej

§ 19. 1. Dyrektor może skreślić dziecko z listy przedszkolnej, gdy:

1) rodzice nie regulują w ustalonym terminie opłat za przedszkole i nie występują z propozycją negocjacji terminu spłat;

2) nie uczęszcza do przedszkola przez 1 miesiąc, a rodzice nie podają powodu nieobecności;

3) stwarza zagrożenie zdrowia lub życia pozostałym wychowankom i wyczerpane zostały przez przedszkole możliwe środki oddziaływania;

4) Rada Pedagogiczna stwierdzi naruszenie statutu przez rodziców i podejmuje uchwałę o skreśleniu dziecka.

2. Rezygnacja z usług przedszkola powinna zostać złożona na piśmie z 14. dniowym wyprzedzeniem.

Skargi i wnioski

§ 20. 1. Wszystkie skargi wpływające do przedszkola są rejestrowane w księdze skarg i wniosków.

2. Księga skarg i wniosków znajduje się w gabinecie dyrektora.

Postanowienia końcowe

§ 21. 1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej - nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.

2. Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.

3. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

4. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Jacek Gafka

 

 

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Wojciech Dzieliński 08-04-2019 15:07
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 02-04-2019
Ostatnia aktualizacja: Wojciech Dzieliński 08-04-2019 15:07