Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Miasta Wejherowa
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

UCHWAŁA Nr IXk/III/24/2024 RADY MIASTA WEJHEROWA z dnia 17 czerwca 2024 r. w sprawie przekazania Wojewo?dzkiemu Sa?dowi Administracyjnemu w Gdan?sku skargi na Uchwałe? Nr VIIIk/LI/664/2023 Rady Miasta Wejherowa z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie zasad przeznaczania do sprzedaz?y nieruchomos?ci gruntowych oddanych w uz?ytkowanie wieczyste oraz szczego?łowych wytycznych sprzedaz?y nieruchomos?ci gruntowych na rzecz ich uz?ytkowniko?w wieczystych

Uchwała Nr IXk/III/24/2024 z dnia 17 czerwca 2024 r.

Uchwała Nr IXk/III/24/2024
Rady Miasta Wejherowa

z dnia 17 czerwca 2024 r.

w sprawie przekazania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku skargi na Uchwałę Nr VIIIk/LI/664/2023 Rady Miasta Wejherowa z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie zasad przeznaczania do sprzedaży nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste oraz szczegółowych wytycznych sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 609), w związku z art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.),

Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje:

§ 1. 1. Postanawia się przekazać? Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku skargę z dnia 6 czerwca 2024 r. na Uchwałę Nr VIIIk/LI/664/2023 Rady Miasta Wejherowa z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie zasad przeznaczania do sprzedaży nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste oraz szczegółowych wytycznych sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych (Dz. U. Woj. Pom. z 2024 r., poz. 122) wraz z odpowiedzią na skargę oraz aktami sprawy.

2. Odpowiedz? na skargę stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do:

1) przekazania skargi wraz z odpowiedzią na skargę i aktami sprawy Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku,

2) reprezentowania Rady Miasta Wejherowa w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gdańsku w niniejszej sprawie, w tym do podpisania odpowiedzi na skargę oraz do udzielania dalszych pełnomocnictw procesowych, w tym do podpisania i wniesienia skargi kasacyjnej oraz do reprezentowania Rady Miasta Wejherowa w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gdańsku i Naczelnym Sądem Administracyjnym.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Arkadiusz Szczygieł


Załącznik do uchwały Nr IXk/III/24/2024
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 17 czerwca 2024 r.

Wojewódzki Sąd Administracyjny

w Gdańsku

80-219 Gdańsk, Al. Zwycięstwa 16/17

Organ:

Rada Miasta Wejherowa

Plac Jakuba Wejhera 8

84-200 Wejherowo

Odpowiedź Rady Miasta Wejherowa na skargę

 Na podstawie art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w związku ze skargą z dnia 6 czerwca 2024 r., doręczoną w dniu 6 czerwca 2024 r., na uchwałę Nr VIIIk/LI/664/2023 Rady Miasta Wejherowa z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie zasad przeznaczania do sprzedaży nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste oraz szczegółowych wytycznych sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych (Dz. U. Woj. Pom. 2024 r. poz. 122) przekazuję w załączeniu ww. skargę wraz z aktami niniejszej sprawy oraz odpowiedzią na skargę.

Wnoszę o oddalenie skargi.

Ponadto wnoszę o zasądzenie od skarżącego zwrotu kosztów postępowania, w tym zwrotu kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

Uzasadnienie

 Skargą z dnia 6 czerwca 2024 r. została zaskarżona uchwała Nr VIIIk/LI/664/2023 Rady Miasta Wejherowa z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie zasad przeznaczania do sprzedaży nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste oraz szczegółowych wytycznych sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych (Dz. U. Woj. Pom. 2024 r. poz. 122) w zakresie § 3.             

 Uchwale zarzucono naruszenie art. 32 ust. 1b oraz art. 198i, ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 344 ze zm.).

 Skarżący wniósł o stwierdzenie nieważności § 3 zaskarżonej uchwały, w zakresie dotyczącym nieruchomości oznaczonej ewidencyjnie jako dz. nr 27/43 obr. 3 poł. w Wejherowie przy ul. Tartacznej 6a, objętej treścią księgi wieczystej nr GD1W/00053811/1 oraz nieruchomości oznaczonej ewidencyjnie jako dz. nr 27/45 obr. 3 poł. w Wejherowie, objętej treścią księgi wieczystej nr GD1W/00053812/8.

 Ponadto Skarżący wniósł o zasądzenie kosztów postępowania wraz z kosztami zastępstwa procesowego.

W ocenie Rady Miasta Wejherowa skarga nie zasługuje na uwzględnienie i powinna zostać oddalona z poniższych przyczyn.             

 Na wstępie należy przedstawić stan faktyczny nieruchomości, których skarga dotyczy.

 Nieruchomość oznaczona ewidencyjnie jako dz. nr 27/43 obr. 3, o powierzchni 1.080 m2, poł. przy ul. Tartacznej 6a w Wejherowie, objęta treścią księgi wieczystej nr GD1W/00053811/1, stanowiąca własność Gminy Miasta Wejherowa, której Skarżący jest użytkownikiem wieczystym, jest zabudowana budynkiem o funkcji KŚT ? zbiorniki, silosy, magazyny oraz zgodnie z rejestrem gruntów określona została jako użytek Bi, tereny zabudowane inne.

 Nieruchomość oznaczona ewidencyjnie jako dz. nr 27/45 obr. 3, o powierzchni 204 m2, stanowiąca własność Gminy Miasta Wejherowa, której Skarżący jest współużytkownikiem wieczystym w udziale ? części, jest niezabudowana i zgodnie z rejestrem gruntów stanowi drogę.

 Dnia 31 sierpnia 2023 r. weszła w życie ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa, ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1463), nowelizująca ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 344 ze zm.). Nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami wprowadziła m. in. nowe zasady sprzedaży prawa własności nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste, a także nałożyła na radę obowiązek podjęcia uchwały w sprawie zasad przeznaczania do sprzedaży nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste oraz szczegółowych wytycznych sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych i dodała Dział VI a Przepisy epizodyczne dotyczące roszczenia o sprzedaż nieruchomości gruntowej na rzecz jej użytkownika wieczystego.             

 Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nieruchomość gruntowa oddana w użytkowanie wieczyste może być sprzedana wyłącznie użytkownikowi wieczystemu, z zastrzeżeniem ust. 1a i ust.3. Sprzedaż nieruchomości gruntowej na rzecz jej użytkownika wieczystego nie może nastąpić przed upływem 10 lat od dnia zawarcia umowy o oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste.

 Zgodnie z art. 32 ust. 1b ustawy o gospodarce nieruchomościami Wojewoda ? w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa albo odpowiednia rada albo sejmik ? w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego ustalają, odpowiednio w drodze zarządzenia albo uchwały, zasady przeznaczania do sprzedaży nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste oraz szczegółowe wytyczne sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych, kierując się w szczególności:

1) potrzebami społeczności lokalnej oraz interesem publicznym, w tym potrzebą zapewnienia rezerw terenów na realizację celów publicznych i pod budownictwo mieszkaniowe;

2) ładem przestrzennym;

3) racjonalnością ekonomiczną;

4) stanem realizacji postanowień umowy o oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste, w tym celu, na który nieruchomość została oddana w użytkowanie wieczyste;

5) okresem pozostałym do wygaśnięcia prawa użytkowania wieczystego na skutek upływu okresu ustalonego w umowie o oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste;

6)potencjałem inwestycyjnym nieruchomości gruntowej na potrzeby realizacji celów publicznych, budownictwa mieszkaniowego lub celów użyteczności publicznej.

 Skarżący, zarzucając naruszenie art. 32 ust. 1b oraz art. 198i ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami myli tryby sprzedaży nieruchomości i nie zauważa, iż art. 32 ust. 1b ustawy o gospodarce nieruchomości i art. 198i tejże ustawy dotyczą zupełnie innych trybów zbywania nieruchomości na rzecz ich użytkowników wieczystych. Wskazany w zarzucie skarżącego art. 198i ustawy o gospodarce nieruchomościami ujęty jest w przepisach Działu VI a ustawy zawierającym przepisy epizodyczne, które znajdą zastosowanie wyłącznie w przypadkach zbywania nieruchomości w okolicznościach określonych w przepisach tego działu i dotyczą określonej kategorii nieruchomości gruntowych jedynie w sytuacji, gdy ze stosownym żądaniem złożonym w określonym terminie wystąpi użytkownik wieczysty. Natomiast art. 32 ustawy ma zastosowanie w sytuacji, gdy gmina zdecyduje się na przeznaczenie do sprzedaży nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste i nie ma w tym przypadku ograniczenia czasowego na zgłoszenie roszczenia.

 Zaskarżona w niniejszej sprawie uchwała Rady Miasta Wejherowa została podjęta na podstawie art. 32 ust. 1b ustawy o gospodarce nieruchomościami, stanowiącego upoważnienie ustawowe dla rady do ustalenia zasad przeznaczania do sprzedaży nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste oraz szczegółowych wytycznych sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych, formułując wskazówki, czym rada powinna się kierować przy ich ustalaniu. Podstawą podjęcia zaskarżonej uchwały nie jest art. 198i ugn, zatem przepis ten nie mógł zostać naruszony przez organ.

 Rada Miasta Wejherowa zgodnie z art. 32 ust. 1b ustawy o gospodarce nieruchomościami podjęła uchwałę Nr VIIIk/LI/664/2023 z dn. 19 grudnia 2023 r. w sprawie zasad przeznaczania do sprzedaży nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste oraz szczegółowych wytycznych sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych, kierując się wytycznymi określonymi w punktach od 1do 6 ww. przepisu.

 Należy zwrócić uwagę, iż Rada Miasta Wejherowa podejmując zaskarżoną w niniejszej sprawie uchwałę kierowała się, w szczególności zasadami wynikającymi z art. 32 ust. 1b pkt 1 ? 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, przy czym nie są to wytyczne do określenia ceny sprzedaży nieruchomości znajdującej się w użytkowaniu wieczystym.

 Ustawodawca, dokonując nowelizacji, wprowadził również nowe zasady ustalenia ceny nieruchomości gruntowej sprzedawanej na rzecz jej użytkownika wieczystego, z rozróżnieniem dla nieruchomości:

- niewykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej - cenę ustala się jako dwudziestokrotność kwoty stanowiącej iloczyn dotychczasowej stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego oraz wartości nieruchomości gruntowej określonej na dzień zawarcia umowy sprzedaży (co wynika z art. 69 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami);

- wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej - cenę nieruchomości ustala się w wysokości nie niższej niż dwudziestokrotność kwoty stanowiącej iloczyn dotychczasowej stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego oraz wartości nieruchomości gruntowej określonej na dzień zawarcia umowy sprzedaży, jednak nie wyższej niż wartość nieruchomości gruntowej określona na dzień zawarcia umowy sprzedaży (co wynika z art. 69 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

 Z powyższego wynika, iż sposób ustalenia w ustawie ceny nieruchomości niewykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej jest jednoznacznie określony (20 x stawka procentowa opłaty rocznej z tyt. użytkowania wieczystego x wartość nieruchomości). W ocenie Rady Miasta Wejherowa cena nieruchomości wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej zawarta jest w przedziale, w ramach którego rada  może, ustalając szczegółowe wytyczne, określić cenę nieruchomości w górnych granicach widełek. Zatem cena nieruchomości gruntowej wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej stanowiącej własność Gminy Miasta Wejherowa, sprzedawanej jej użytkownikowi wieczystemu, ustalona w wysokości równej wartości nieruchomości gruntowej określonej na dzień zawarcia umowy sprzedaży została ustalona zgodnie z art. 32 ust. 1 b i art. 69 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Zatem nie sposób się zgodzić ze Skarżącym, że zaskarżone postanowienie uchwały wychodzi poza zakres upoważnienia ustawowego, albowiem mieści się ono w ramach ?szczegółowych wytycznych sprzedaży nieruchomości?.

Biorąc pod uwagę racjonalność ekonomiczną gospodarowania środkami budżetowymi, w tym konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu dochodów budżetowych Gminy Miasta Wejherowa, Rada Miasta Wejherowa podjęła uchwałę określając cenę nieruchomości gruntowej wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej, sprzedawanej na rzecz jej użytkownika wieczystego, w wysokości równej wartości nieruchomości gruntowej określonej na dzień zawarcia umowy sprzedaży. Mając na uwadze powyższe, zaproponowany sposób przeznaczania nieruchomości do sprzedaży oraz ustalenia ceny, zapewni racjonalne i optymalne gospodarowanie zasobem z uwzględnieniem realizacji celów publicznych, ochrony interesów Gminy oraz zapewnienia wpływów do budżetu.

 Według Skarżącego § 3 zaskarżonej uchwały musiałby być uznany za sprzeczny z art. 32 ust 2 ugn, jednakże art. 32 ust. 2 ugn stanowi o wygaśnięciu prawa użytkowania wieczystego z dniem zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości a nie o szczegółowych wytycznych sprzedaży, zatem podjęta uchwała nie może pozostawać w sprzeczności z tym przepisem.             

 Należy zwrócić uwagę, iż skarżącym może być każdy kto wykaże, że zaskarżona uchwała narusza jego "interes prawny lub uprawnienie". Oznacza to, że skarżący musi wykazać, iż w konkretnym wypadku istnieje związek pomiędzy jego własną "prawnie gwarantowaną" (a nie wyłącznie "faktyczną") sytuacją a zaskarżaną przezeń uchwałą, związek polegający na tym, że uchwała ta narusza (czyli pozbawia lub ogranicza) właśnie "jego interes prawny lub uprawnienia": albo jako indywidualnego podmiotu (np. jako właściciela), albo też jako członka określonej wspólnoty samorządowej (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7 marca 2003 roku, III RN 42/02).

 Prawo do wniesienia skargi do sądu przysługuje podmiotowi, który wykaże naruszenie przez zaskarżoną uchwałę własnego interesu prawnego lub uprawnienia, a zatem w przypadku gdy zaskarżona uchwała godzi w sferę prawną podmiotu przez wywołanie negatywnych następstw prawnych, np. przez zniesienie, ograniczenie, czy też uniemożliwienie realizacji jego uprawnienia lub interesu prawnego. Naruszenie zatem interesu prawnego lub uprawnienia to naruszenie przysługującej podmiotowi z mocy prawa ochrony. Podstawą do wyprowadzenia tej ochrony są przepisy prawa materialnego, które regulują treść działania organów administracji publicznej, na mocy których kształtowane są uprawnienia lub obowiązki jednostki. Przepisy prawa procesowego stanowią podstawę do wyprowadzenia interesu prawnego lub uprawnienia tylko w razie gdy występuje bezpośredni związek z autorytatywną konkretyzacją uprawnienia lub obowiązku (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 czerwca 2012 roku, II OSK 790/12).

 Rada Miasta Wejherowa wskazuje, iż zaskarżona uchwała w żaden sposób nie narusza ani nie ogranicza interesu prawnego skarżącego. Zasady przeznaczania do sprzedaży nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste oraz szczegółowe wytyczne sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz ich użytkowników wieczystych są dla wszystkich takie same.

 Mając na uwadze stan faktyczny nieruchomości będących w użytkowaniu wieczystym Skarżącego, uchwała Nr VIIIk/LI/664/2023 Rady Miasta Wejherowa z dnia 19 grudnia 2023 r. ma zastosowanie, gdy gmina zdecyduje się na przeznaczenie do sprzedaży nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste. Oznacza to, iż nie każda nieruchomość oddana w użytkowanie wieczyste może być sprzedana w każdym czasie. Sprzedaż taka może nastąpić, po spełnieniu łącznie warunków określonych w § 2 w/w uchwały. W tym przypadku nie ma ograniczenia czasowego dla złożenia wniosku o wykup tak jak w przypadku realizacji roszczenia w oparciu o nowowprowadzone przepisy epizodyczne działu VI a. Zgodnie z § 3 uchwały Nr VIIIk/LI/664/2023 Rady Miasta Wejherowa z dnia 19 grudnia 2023 r. cenę nieruchomości gruntowej wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej ustala się w wysokości równej wartości nieruchomości gruntowej określonej na dzień zawarcia umowy.

 O ile dz. nr 27/43 obr. 3 i dz. nr 27/5 obr. 3 spełnią warunki określone w uchwale, Skarżący będzie mógł ubiegać się o nabycie prawa własności tych działek na podstawie art. 32 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz uchwały Nr VIIIk/LI/664/2023 Rady Miasta Wejherowa z dnia 19 grudnia 2023 r.

 W ocenie organu, skarżący nie wykazał, iż zaskarżona uchwała narusza jego interes prawny.

 Mając powyższe na uwadze skargę należy uznać za bezzasadną i jako taka powinna ulec oddaleniu.             

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Arkadiusz Szczygieł

 

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Robert Pastuszko 28-06-2024 14:04
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Iwona Dłubek 28-06-2024
Ostatnia aktualizacja: - 28-06-2024 14:04