UCHWAŁA Nr VIIIk/XI/120/2019 RADY MIASTA WEJHEROWA z dnia 23 lipca 2019 r. o przekazaniu Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku skargi A. R. z dnia 28 czerwca 2019 roku na uchwałę Nr VIIIk/VII/82/2019 Rady Miasta Wejherowa z dnia 2 kwietnia 2019 roku w sprawie założenia Przedszkola Samorządowego nr 1 imienia Zaczarowanego Ołówka w Wejherowie
Uchwała Nr VIIIk/XI/120/2019
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 23 lipca 2019 r.
o przekazaniu Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku skargi A. R. z dnia 28 czerwca 2019 roku na uchwałę Nr VIIIk/VII/82/2019 Rady Miasta Wejherowa z dnia 2 kwietnia 2019 roku w sprawie założenia Przedszkola Samorządowego nr 1 imienia Zaczarowanego Ołówka w Wejherowie
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2019r., poz. 506) w związku z art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity Dz. U. z 2018r., poz. 1302 z późn. zm.)
Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje:
§ 1. 1. Rada Miasta Wejherowa przekazuje Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku skargę A. R. z dnia 28 czerwca 2019 roku (wpł. dnia 01.07.2019 r.) na uchwałę Nr VIIIk/VII/82/2019 Rady Miasta Wejherowa z dnia 2 kwietnia 2019 roku w sprawie założenia Przedszkola Samorządowego nr 1 imienia Zaczarowanego Ołówka w Wejherowie.
2. Odpowiedź na skargę stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do:
1) przekazania skargi wraz z odpowiedzią na skargę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku,
2) ustanowienia dalszego pełnomocnictwa w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem
Administracyjnym w Gdańsku.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
|
Załącznik do uchwały Nr VIIIk/XI/120/2019
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 23 lipca 2019 r.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku
Odpowiedź na skargę
z dnia 28 czerwca 2019 r. (wpł. dnia 01.07.2019 r.)
Na podstawie art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Rada Miasta Wejherowa przekazuje skargę, którą złożyła A. R. pismem z dnia 28 czerwca 2019 roku na uchwałę Nr VIIIk/VII/82/2019 Rady Miasta Wejherowa z dnia 2 kwietnia 2019 roku w sprawie założenia Przedszkola Samorządowego nr 1 imienia Zaczarowanego Ołówka w Wejherowie, wnosząc o:
-odrzucenie skargi, względnie: oddalenie skargi w całości;
-zasądzenie kosztów postępowania według norm przepisanych.
W dniu 2 kwietnia 2019 roku Rada Miasta Wejherowa podjęła uchwałę Nr VIIIk/VII/82/2019 w sprawie założenia Przedszkola Samorządowego nr 1 imienia Zaczarowanego Ołówka w Wejherowie. W treści uchwały oraz stanowiących załączniki do uchwały ? Akcie Założycielskim i Statucie wskazano, iż nowe przedszkole publiczne powstanie w budynku na Osiedlu 1000 Lecia PP nr 7 w Wejherowie.
Pismem z 28 czerwca 2019 roku, doręczonym do Urzędu Miasta w Wejherowie 01 lipca 2019 roku Pani A. R. złożyła skargę na uchwałę Nr VIIIk/VII/82/2019 Rady Miasta Wejherowa z dnia 2 kwietnia 2019 roku w sprawie założenia Przedszkola Samorządowego nr 1 imienia Zaczarowanego Ołówka w Wejherowie wnosząc o stwierdzenie nieważności tej uchwały w całości, ewentualnie o orzeczenie o niezgodności tej uchwały z prawem oraz o zasądzenie kosztów postępowania sądowo ? administracyjnego i wstrzymanie wykonania zaskarżonej uchwały w części dotyczącej utworzenia Przedszkola Samorządowego nr 1 lub ewentualnie wstrzymanie wykonania uchwały w tej części na podstawie art. 61 § 3 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Odnosząc się do skargi Pani A. R. z 28 czerwca 2019 roku na ww. uchwałę Rady Miasta Wejherowa należy stwierdzić, iż jest ona bezzasadna. Okoliczności przytoczone w skardze nie znajdują potwierdzenia w faktach, a skarga opiera się na bezpodstawnym i fikcyjnym (stworzonym dla potrzeb spraw sądowych) stwierdzeniu o zajmowaniu nieruchomości należącej do Gminy Miasta Wejherowa w oparciu o tytuł prawny. Skarżąca sama przyznaje, iż umowa z 19 grudnia 2018 roku obowiązuje do 30 czerwca 2019 roku stwierdzając: ?Mimo granicznej daty obowiązywania umowy, tj. do 30 czerwca 2019 r., organ prowadzący Przedszkole Niepubliczne ?Przygoda? - A. R., nie może zaprzestać działalności przedszkola z dniem wygaśnięcia obecnej umowy?. Przytoczone zdanie jednoznacznie potwierdza winę umyślną Skarżącej, która świadomie zajmuje omawianą nieruchomość bez podstawy prawnej, jako uzasadnienie tego podając przeróżne, pozorne podstawy.
Wbrew treści skargi Skarżąca w żaden sposób nie udowodniła swojego interesu prawnego w złożeniu skargi na założenie przedszkola publicznego. Skarżąca nie posiada tytułu prawnego do zajmowania nieruchomości na Osiedlu 1000 Lecia PP nr 7, bo ostatnia umowa użytkowania (z trzech zawartych) z 19 grudnia 2018 roku obowiązywała do 30 czerwca 2019 roku. Umowa z 19 grudnia 2018 roku jednoznacznie nakłada na Skarżącą w § 3 ust. 4 obowiązek przeniesienia posiadania (to jest wydania tej nieruchomości) na właściciela. Wszelkie twierdzenia o rzekomym przedłużeniu umowy w drodze ustnej czy przyrzeczenia nie tylko są pozbawione podstaw faktycznych, ale także nie mają żadnych podstaw prawnych. Z ostrożności procesowej można wskazać, iż nawet bezpodstawne przyjęcie, że między stronami doszło do wstępnych rozmów co do przedłużenia użytkowania, to zawarcie umowy w formie pisemnej z jednoznacznie ustalonym terminem zakończenia na 30 czerwca 2019 roku, definitywnie przesądziło o zakończeniu użytkowania z tą datą. Przedstawiciele Urzędu Miasta Wejherowa kilkakrotnie wskazywali na piśmie, iż z uwagi na plany związane z miejskim budynkiem możliwe jest przedłużenie umowy użytkowania jedynie do 30 czerwca 2019 roku. W tej kwestii wszelkie odmienne twierdzenia Skarżącej w tym zakresie zmierzają jedynie do uzasadnienia dalszego zajmowania przedmiotowej nieruchomości na całkowicie fikcyjnej podstawie. Zatem zajmowanie przez Skarżącą nieruchomości na Osiedlu 1000 Lecia PP nr 7 bez tytułu prawnego nie może zostać uznane za okoliczność skutkującą istnieniem interesu prawnego.
W skardze stwierdzono, iż zaskarżona uchwała zmieni wysokość dotacji dla przedszkoli niepublicznych, w tym dla placówki dotąd prowadzonej przez Skarżącą, co ma uzasadniać Jej interes prawny. Jest to całkowicie nieuprawnione rozumowanie, gdyż żaden przepis nie daje możliwości osobom prowadzącym przedszkola niepubliczne wpływania na politykę gminy i zakładanie przedszkoli publicznych. Stąd wywodzenie w taki sposób interesu prawnego jest rażąco nietrafne. Skarżąca nie ma także żadnej ochrony prawnej w zakresie wyposażenia w mienie placówki publicznej, gdyż nie ma żadnej podstawy prawnej do zajmowania nieruchomości na Osiedlu 1000 Lecia PP nr 7 w Wejherowie. Skarżąca nie przedstawia konkretnych przepisów na istnienie swojego rzekomego interesu prawnego, poza niezwiązanym z przedmiotem uchwały art. 9 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
Wymaga podkreślenia, iż ani Rada Miasta Wejherowa, ani Prezydent Miasta Wejherowa nie ma kompetencji w zakresie ustalenia miejsca prowadzenia działalności przedszkoli niepublicznych czy ich likwidacji. Zatem utworzenie przedszkola publicznego na nieruchomości należącej do Gminy Miasta Wejherowa nie wiąże się w żaden sposób z likwidacją przedszkola prowadzonego przez Skarżącą, gdyż co najmniej od marca 2018 roku powinna sobie zdawać sprawę z konieczności zapewnienia innej nieruchomości na prowadzoną działalność.
W tym miejscu należy zaznaczyć, iż wszelkie kwestie związane z uzyskaniem dofinansowania w ramach projektów prowadzonych przez Skarżącą nie mają związku z przedmiotem zaskarżonej uchwały. Gmina Miasta Wejherowa nie była i nie jest stroną umowy o dofinansowanie jakichkolwiek projektów prowadzonych przez Skarżącą. Nie można zatem wywodzić żadnej odpowiedzialności jednostki samorządu terytorialnego z zaciągania określonych zobowiązań przez Skarżącą w celu uzyskania środków finansowych.
Skarżąca zarzuciła uchwale Nr VIIIk/VII/82/2019 Rady Miasta Wejherowa z dnia 2 kwietnia 2019 roku w sprawie założenia Przedszkola Samorządowego nr 1 imienia Zaczarowanego Ołówka w Wejherowie:
1.naruszenie art. 172 ust. 4 ustawy - Prawo oświatowe,
2.naruszenie art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o finansach publicznych,
3.naruszenie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h) ustawy o samorządzie gminnym,
4.naruszenie art. 51 w związku z art. 56 ustawy o gospodarce nieruchomościami,
5.naruszenie art. 88 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe,
6.naruszenie art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym w związku z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w zawiązku z § 115, § 119 ust. 1, § 134 pkt 1 i 2, § 135 i § 135 ust. 2 w związku z § 138 ust. 2 w związku z § 143 rozporządzenia w sprawie ?Zasad techniki prawodawczej?,
7.naruszenie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h) ustawy o samorządzie gminnym i art. 12 ust. 1 i 3 ustawy o finansach publicznych.
Odnosząc się szczegółowo do poszczególnych zarzutów należy stwierdzić, co następuje:
Skarżąca nie ma żadnych podstaw do stwierdzenia, iż jej przedszkole niepubliczne musi być zlikwidowane z powodu zmiany miejsca prowadzenia. Trzeba podkreślić, iż przez kilkanaście lat Skarżąca prowadziła swoją działalność na nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Wejherowa najpierw bezczynszowo, a następnie płacąc czynsz jedynie za powierzchnię sal dydaktycznych i to w preferencyjnej stawce, znacznie niższy od rynkowych stawek. W tym czasie na terenie Miasta Wejherowa powstawały placówki niepubliczne w lokalach wynajmowanych czy nawet wybudowanych specjalnie na cele oświatowe przez osoby prowadzące te placówki. Ponadto, trzeba dodać, iż kwestia roku szkolnego w placówce niepublicznej nie ma żadnego merytorycznego związku z zaskarżoną uchwałą. Także bez najmniejszego związku z zaskarżoną uchwałą pozostaje cześć skargi dotycząca ewaluacji całościowej.
Odpowiadając na zarzut dotyczący naruszenia art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o finansach publicznych, art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h) ustawy o samorządzie gminnym i art. 51 w związku z art. 56 ustawy o gospodarce nieruchomościami, trzeba podkreślić, iż podstawy prawne zaskarżonej uchwały są prawidłowe, czego dowodem jest pozytywna weryfikacja treści uchwały przez organ kontroli nadzorczej. Przedszkole Samorządowe nr 1 imienia Zaczarowanego Ołówka zostanie wyposażone w majątek stosownie do przepisów w drodze uchwały Nr VIIIk/X/110/2019 Rady Miasta Wejherowa z dnia 25 czerwca 2019 roku w sprawie wyposażenia w mienie Przedszkola Samorządowego nr 1 imienia Zaczarowanego Ołówka w Wejherowie. Także w tym zakresie Skarżąca nie ma żadnego interesu chronionego prawem, skoro na początku skargi sama przyznaje, iż umowa użytkowania wygasła z końcem czerwca 2019 roku.
Zupełnie niezrozumiały jest zarzut skargi dotyczący rzekomego naruszenia art. 88 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe. W tym zakresie Skarżąca ograniczyła się do powtórzenia, sprzecznych z własnymi stwierdzeniami, tez o konieczności wskazania siedziby nowej placówki publicznej, do której istnieje tytuł prawny. W tym zakresie wypada jedynie podnieść, iż Gmina Miasta Wejherowa jest właścicielem nieruchomości na Osiedlu 1000 Lecia PP nr 7, co wynika z ksiąg wieczystych prowadzonych przez Sąd Rejonowy w Wejherowie.
W skardze z 28 czerwca 2019 roku sformułowano zarzut niedopuszczalnego połączenia aktu założycielskiego, to jest indywidualnego aktu organizacyjnego i statutu, który według autora skargi stanowi akt prawa miejscowego. Zgodnie z art. 88 ust. 7 ustawy - Prawo oświatowe pierwszy statut placówki publicznej (w tym przedszkola) nadaje w drodze uchwały organ założycielski, ale już zmiany tego statutu dokonują organy tej placówki. W konsekwencji tezę o uznaniu statutu za akt prawa miejscowego należy ocenić jako niedorzeczną i kompletnie oderwaną od stanu prawnego i praktyki.
Odnosząc się do wniosku o wstrzymanie wykonania uchwały należy podnieść, iż nie został uzasadniony choćby w najmniejszym stopniu. Wywód z tej części skargi ma charakter alogiczny i pozbawiony podstaw prawnych. W istocie bowiem Skarżąca, rzekomo w obawie o los dzieci i ich rodziców, które sama zwodziła (prowadząc rekrutację do przedszkola także na okres po 01 lipca 2019 roku) wizją prowadzenia swojej placówki w bezprawnie zajmowanym lokalu, zaskarża uchwałę o utworzeniu placówki publicznej. Tym samym Skarżąca próbuje zablokować powstanie przedszkola publicznego w trosce o los dzieci, które wskutek takiej skargi mogą do tego przedszkola trafić z opóźnieniem. Skarżąca sugeruje możliwość powstania szkód i odpowiedzialności odszkodowawczej, jednak myli adresata tej odpowiedzialności, bo to Skarżąca, nielegalnie zajmując budynek bez tytułu prawnego opóźnia powstanie przedszkola publicznego, na które czekają dzieci i rodzice.
Reasumując, zarzuty skargi z 28 czerwca 2019 roku nie znajdują potwierdzenia w stanie faktycznym i prawnym. Uchwała Nr VIIIk/VII/82/2019 Rady Miasta Wejherowa z dnia 2 kwietnia 2019 roku w sprawie założenia Przedszkola Samorządowego nr 1 imienia Zaczarowanego Ołówka w Wejherowie została podjęta zgodnie z prawem i pozytywnie przeszła weryfikację Wojewody Pomorskiego w trybie kontroli nadzorczej.
W załączeniu odpis odpowiedzi na skargę oraz akta sprawy.
|
Załączniki do pobrania
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Marcin Trembowski | 25-07-2019 15:48 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 23-07-2019 | |
Ostatnia aktualizacja: | Marcin Trembowski | 25-07-2019 15:49 |