Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Miasta Wejherowa
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

UCHWAŁA Nr VIIIk/VI/43/2019 RADY MIASTA WEJHEROWA z dnia 7 marca 2019 r. w sprawie przekazania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku skargi, którą złożyła Bożena C. pismem z dnia 12.02.2019 r.

Uchwała Nr VIIIk/VI/43/2019
Rady Miasta Wejherowa

z dnia 7 marca 2019 r.

w sprawie przekazania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku skargi, którą złożyła Bożena C. pismem z dnia 12.02.2019 r.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 994 z późn. zm.) w związku z art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity Dz. U. z 2018r., poz. 1302 z późn. zm.)

Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje:

§ 1. 1. Rada Miasta Wejherowa przekazuje Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku skargę, którą złożyła Bożena C. pismem z dnia 12.02.2019 roku na nieusunięcie stanu niezgodności z prawem uchwały Rady Miasta Wejherowa Nr Vk/XXX/320/2008 z 16 grudnia 2008 roku w sprawie szczegółowych zasad ustalania wysokości i udzielania dotacji przedszkolom niepublicznym, punktom przedszkolnym i zespołom wychowania przedszkolnego prowadzonym przez osoby prawne lub fizyczne na terenie Gminy Miasta Wejherowa.

2. Odpowiedź na skargę stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do:

1) przekazania skargi wraz z odpowiedzią na skargę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku,

2) ustanowienia dalszego pełnomocnictwa w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem
Administracyjnym w Gdańsku.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Jacek Gafka

 

Załącznik do uchwały Nr VIIIk/VI/43/2019
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 7 marca 2019 r.

Wejherowo, 7 marca 2019 roku

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku

Aleja Zwycięstwa 16/17

80-219 Gdańsk

Skarżąca:

Bożena C. - zastępowana przez Radcę prawnego Roberta Gałęskiego z Lexbridge Groński Adwokaci i Radcowie Prawni Sp. K.

adres do doręczeń:

ul. Zaolziańska 4

53-334 Wrocław

Organ:

Rada Miasta Wejherowa

Plac Jakuba Wejhera 8

84-200 Wejherowo

Odpowiedź na skargę

Na podstawie art. 54 § 2 ustawy z 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Rada Miasta Wejherowa przekazuje skargę, którą złożyła Bożena C. pismem z dnia 12.02.2019 roku na nieusunięcie stanu niezgodności z prawem ? uchwały Rady Miasta Wejherowa Nr Vk/XXX/320/2008 z 16 grudnia 2008 roku w sprawie szczegółowych zasad ustalania wysokości i udzielania dotacji przedszkolom niepublicznym, punktom przedszkolnym i zespołom wychowania przedszkolnego prowadzonym przez osoby prawne lub fizyczne na terenie Gminy Miasta Wejherowa wnosząc o:

-oddalenie skargi w całości;

-zasądzenie kosztów postępowania według norm przepisanych.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2008 roku Rada Miasta Wejherowa przyjęła uchwałę Nr Vk/XXX/320/2008 w sprawie szczegółowych zasad ustalania wysokości i udzielania dotacji przedszkolom niepublicznym, punktom przedszkolnym i zespołom wychowania przedszkolnego prowadzonym przez osoby prawne lub fizyczne na terenie Gminy Miasta Wejherowa. Następnie § 7 uchwały Rady Miasta Wejherowa z dnia 15 grudnia 2009 roku Nr Vk/XLI/464/2009 w sprawie szczegółowych zasad ustalania, rozliczania oraz kontroli dotacji udzielonym szkołom, przedszkolom niepublicznym, osobom prawnym lub fizycznym prowadzącym inne formy wychowania przedszkolnego na terenie Gminy Miasta Wejherowa uchylono uchwałę Nr Vk/XXX/320/2008 z 16 grudnia 2008 roku.

Skargą ?na nieusunięcie przez organ stanu niezgodności z prawem ? niezgodności uchwały z prawem? Pani Bożena C. wniosła o uchylenie § 4 pkt a) zaskarżonej uchwały zarzucając przekroczenie delegacji ustawowej zawartej w art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty poprzez konkretyzację kwoty dotacji na jedno dziecko w przedszkolu niepublicznym w uchwale, co ma stanowić modyfikacje ustawowych zasad udzielania tych dotacji.  W uzasadnieniu wskazano, iż uchylenie § 4 pkt a) w/w uchwały jest możliwe pomimo uchylenia całej uchwały. Skarżąca stwierdziła, iż zaskarżony § naruszył zakres delegacji ustawowej, a także powołała się na swój interes prawny.

Odnosząc się do skargi Pani Bożeny C. z 12 lutego 2019 roku (doręczonej 21 lutego 2019 roku) na uchwałę Nr Vk/XXX/320/2008 w sprawie szczegółowych zasad ustalania wysokości i udzielania dotacji przedszkolom niepublicznym, punktom przedszkolnym i zespołom wychowania przedszkolnego prowadzonym przez osoby prawne lub fizyczne na terenie Gminy Miasta Wejherowa wskazuję, iż skarga jest bezzasadna.

Wbrew treści skargi Skarżąca w żaden sposób nie udowodniła swojego interesu prawnego w złożeniu skargi na uchwałę Nr Vk/XXX/320/2008 w sprawie szczegółowych zasad ustalania wysokości i udzielania dotacji przedszkolom niepublicznym, punktom przedszkolnym i zespołom wychowania przedszkolnego prowadzonym przez osoby prawne lub fizyczne na terenie Gminy Miasta Wejherowa. Wymaga podkreślenia, iż rok budżetowy 2009, którego dotyczy kwestionowany przez Skarżącą § uchwały Rady Miasta Wejherowa Nr Vk/XXX/320/2008 z 16 grudnia 2008 roku w sprawie szczegółowych zasad ustalania wysokości i udzielania dotacji przedszkolom niepublicznym, punktom przedszkolnym i zespołom wychowania przedszkolnego prowadzonym przez osoby prawne lub fizyczne na terenie Gminy Miasta Wejherowa został już rozliczony i po stronie Bożeny C. nie ma żadnych podstaw prawnych do kwestionowania zapisów uchwały. Co niezwykle istotne, Skarżąca zakończyła już prowadzenie swojego przedszkola niepublicznego, zatem także z tego względu nie sposób doszukać się podstaw do wywodzenia własnego interesu prawnego w składaniu skargi na w/w uchwałę. (dowód: decyzja z 11 września 2017 roku o wykreśleniu z ewidencji szkół i placówek niepublicznych Przedszkola Niepublicznego ?Bajka? ? załączona do skargi).

Poza tym, zgodnie z powszechnie przyjętym stanowiskiem w doktrynie prawa administracyjnego, do skutecznego złożenia skargi w trybie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym niezbędne jest wykazanie istnienia interesu prawnego, to jest aktualnego interesu, któremu konkretna norma prawna nadaje ochronę. W niniejszej sprawie Skarżąca, reprezentowana przez profesjonalnego pełnomocnika, nie podołała temu wymogowi. Za spełnienie tego obowiązku nie może być bowiem uznane lakoniczne stwierdzenie o ?zaniżeniu kwot dotacji? i nie może to zostać uznane za udowodnienie istnienia aktualnego interesu prawnego w złożeniu skargi na akt prawny sprzed 10 lat.

Odnosząc się do kwestii zaskarżenia § 4 pkt a) uchwały Rady Miasta Wejherowa Nr Vk/XXX/320/2008 z 16 grudnia 2008 roku w sprawie szczegółowych zasad ustalania wysokości i udzielania dotacji przedszkolom niepublicznym, punktom przedszkolnym i zespołom wychowania przedszkolnego prowadzonym przez osoby prawne lub fizyczne na terenie Gminy Miasta Wejherowa, pomimo uchylenia tej uchwały przez Radę Miasta Wejherowa należy wskazać, iż nie jest zasadne rozważanie niezgodności z prawem zapisu już nie obowiązującego w obrocie prawnym. W kontekście braku wykazania aktualnego interesu prawnego Skarżącej nie może mieć zastosowania art. 101 ustawy o samorządzie gminnym w sprawie dotyczącej nieobowiązującego przepisu. Dodatkowo wymaga podkreślenia, iż Skarżąca w żaden sposób nie wykazała w jaki sposób zaskarżony § uchwały Nr Vk/XXX/320/2008 w sprawie szczegółowych zasad ustalania wysokości i udzielania dotacji przedszkolom niepublicznym, punktom przedszkolnym i zespołom wychowania przedszkolnego prowadzonym przez osoby prawne lub fizyczne na terenie Gminy Miasta Wejherowa narusza jej aktualny interes prawny.

Odpowiadając na część skargi zatytułowaną ?Zarzuty merytoryczne? trzeba wskazać, iż twierdzenia Skarżącej nie znajdują potwierdzenia w stanie prawnym i faktycznym. Pani Bożena C. w skardze nie wykazała bowiem w żaden sposób rzekomej nieprawidłowości wyliczenia kwoty dotacji ustalonej w § 4 pkt a) zaskarżonej uchwały. Skarżąca niekonsekwentnie zarzuca w/w § uchwały przekroczenie granic delegacji ustawowej w swojej skardze, by w innej części skargi ogólnikowość swoich zarzutów uzasadniać brakiem wyjaśnienia sposobu obliczenia kwoty dotacji. Wymaga podkreślenia, iż żaden przepis ustawy o systemie oświaty w brzmieniu obowiązującym w chwili podejmowania zaskarżonej uchwały nie nakładał obowiązku zawarcia w uchwale ?wyjaśnienia sposobu obliczenia kwoty dotacji?, tym samym brak takiego wyjaśnienia w zaskarżonej uchwale nie stanowi naruszenia przepisów. Dokonanie takiego wyjaśnienia w uchwale byłoby właśnie przekroczeniem granic delegacji ustawowej. Skoro przepisy obowiązujące nie nakładały obowiązku dokonania omawianego wyjaśnienia to brak podstaw do czynienia z tego zarzutu Radzie Miasta Wejherowa podejmującej zaskarżoną uchwałę. Ponadto, pomimo braku wyjaśnienia sposobu obliczania dotacji, Skarżąca powinna przedstawić dowody na ?zaniżenie wysokości dotacji?, a nie oferować w skardze swoje przypuszczenia. Zdawkowe zarzuty co do treści zaskarżonej uchwały w ocenie Rady Miasta Wejherowa nie mogą być podstawą do uchylenia i tak nieobowiązującej już uchwały.

Wbrew treści skargi zakwestionowana w części uchwała nie przekracza granic delegacji ustawowej zawartej w treści przepisów ustawy o systemie oświaty, a stanowi wykonanie przepisów nakazujących organowi dotującemu ustalenie szczegółowych zasad ustalania wysokości i udzielania dotacji przedszkolom niepublicznym, punktom przedszkolnym i zespołom wychowania przedszkolnego.

Reasumując, zarzuty skargi z 12 lutego 2019 roku nie znajdują potwierdzenia w stanie faktycznym i prawnym. Uchwała z 16 grudnia 2008 roku Rady Miasta Wejherowa Nr Vk/XXX/320/2008 w sprawie szczegółowych zasad ustalania wysokości i udzielania dotacji przedszkolom niepublicznym, punktom przedszkolnym i zespołom wychowania przedszkolnego prowadzonym przez osoby prawne lub fizyczne na terenie Gminy Miasta Wejherowa pozytywnie przeszła weryfikację Wojewody Pomorskiego w trybie kontroli nadzorczej i została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

Ze wskazanych powyżej względów skarga z 12 lutego 2019 roku jest bezzasadna.

W załączeniu odpis odpowiedzi na skargę oraz akta sprawy.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Jacek Gafka

 

 

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Wojciech Dzieliński 08-03-2019 13:02
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 07-03-2019
Ostatnia aktualizacja: Wojciech Dzieliński 08-03-2019 13:02