Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Miasta Wejherowa
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Uchwała Nr VIIk/III/12/2014 Rady Miasta Wejherowa z dnia 22 grudnia 2014 r. w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Wejherowa

Uchwała Nr VIIk/III/12/2014
Rady Miasta Wejherowa

z dnia 22 grudnia 2014 r.

w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Wejherowa

 Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz.594 z późn. zm.) art. 226, art. 227, art. 228, art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.)


Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje

§ 1. 1. Przyjmuje się wieloletnią prognozę finansową Gminy Miasta Wejherowa na lata
2015 ? 2026, zgodnie z załącznikiem Nr 1 do niniejszej uchwały.

2.  Przyjmuje się wykaz planowanych i realizowanych przedsięwzięć, zgodnie z załącznikiem Nr 2 do niniejszej uchwały.

§ 2. 1. Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zamieszczonych w prognozie przedsięwzięć do wysokości limitów zobowiązań określonych załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.

2.  Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.

3.  Upoważnia się Prezydenta Miasta Wejherowa do przekazania kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy Miasta Wejherowa uprawnień do zaciągania zobowiązań, o których mowa w ustępie 1 i 2.

§ 3.  Uchyla się uchwałę nr VIk/XXXVII/445/2013 Rady Miasta Wejherowa z dnia 17 grudnia 2013 roku w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasta Wejherowa.

§ 4.  Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 roku.

 

 

 

 Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Bogdan Tokłowicz

 

 

 

Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr VIIk/III/12/2014
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 22 grudnia 2014 r.
( załącznik w pdf)

 

 

Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr VIIk/III/12/2014
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 22 grudnia 2014 r.
(załącznik w pdf)

 

 

Objaśnienia przyjętych wartości w wieloletniej prognozie finansowej

Gminy Miasta Wejherowa

 

 

 

Uwagi ogólne:

 

Przy opracowaniu wieloletniej prognozy finansowej posłużono się formularzem przy wykorzystaniu systemu BeSTi@ zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 roku w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 86 z późn. zm.). Formularz ten w swej treści zawiera wszystkie elementy wskazane w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.). Prognozą objęto lata 2015 ? 2026, gdyż w roku 2026 nastąpi całkowita spłata długu zaciągniętego w latach poprzedzających 2015 rok.

W wieloletniej prognozie finansowej przyjęto wzrost ogólnych kwot dochodów i wydatków w latach 2016 ? 2018. Od roku 2019 przyjęto stałe wielkości dochodów uznając, że planowanie wzrostów poza ten okres obarczone jest zbyt dużym ryzykiem błędu. Wydatki od 2019 roku również zaplanowano na stałym poziomie z tym, że korygowane są one o kwoty wynikające ze zmian w spłacie kredytów i wykupie obligacji.

 

1. Dochody:

 

Założono wzrost dochodów bieżących (z wyłączeniem dotacji) średnio na poziomie 2,4 % zgodnie z prognozowanymi podstawowymi wskaźnikami makroekonomicznymi wskazanymi w uchwale Rady Ministrów nr 48 z dnia 22 kwietnia 2014 roku w sprawie Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2014-2017 (M. P. poz. 319). Założono, że wzrost dochodów bieżących w tym tempie będzie utrzymywał się do roku 2018. Wysokość dotacji celowych z budżetu państwa w latach 2016 - 2018 zaplanowano na poziomie roku 2015 tak jak wydatków nimi finansowanych, z wyjątkiem dotacji celowej na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego, którą zaplanowano zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

 

W zakresie dochodów majątkowych w 2015 roku wykazano dochody z dotacji na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków europejskich na podstawie zawartych umów:

1. umowa z dnia 25.09.2012r. nr UDA-RPPM.0401.00-00-001/12-00 o dofinansowanie projektu ?Poprawa dostępności komunikacyjnej w Wejherowie poprzez budowę metropolitarnego węzła integracyjnego oraz tunelu w ciągu ulicy Kwiatowej ? prace projektowe?,

2. aneksu nr POISP.03.01.00-00-004/10-05 do umowy o dofinansowanie nr POISP.03.01.00-00-004/10-00 z dnia 1.07.2011 r. z późn. zm., Projektu ?Ochrona Wód Zatoki Gdańskiej ? budowa i modernizacja systemu odprowadzania wód opadowych w Gdyni?.

 

W 2016 roku wykazano dochody majątkowe w postaci finansowego wsparcia ze środków Funduszu Dopłat z Banku Gospodarstwa Krajowego zgodnie z umową nr BS14-00088 z dnia 30 stycznia 2014 roku na  realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie budynku mieszkalnego w Wejherowie przy ulicy Iwaszkiewicza 29.

 

W roku 2015 dochody ze sprzedaży majątku planuje się uzyskać ze sprzedaży (w drodze zamiany) gruntu położonego przy ul. Stefczyka oraz przy ul. Staromłyńskiej w Wejherowie, oraz ze sprzedaży gruntu na poprawienie warunków zagospodarowania nieruchomości przyległych. Od roku 2016 pomimo posiadania majątku do sprzedaży nie planuje się dochodów z tego tytułu. W przypadku uzyskania wyższych dochodów ze sprzedaży majątku środki te zostaną przeznaczone na wydatki majątkowe lub spłatę zadłużenia.

 

2. Wydatki:

 

Stosownie do treści art. 242 ustawy o finansach publicznych organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki.

Konsekwencją cytowanego art. 242, a także wprowadzenia przez ustawodawcę od 1 stycznia 2014 roku limitu zadłużenia wskazanego w art. 243 ustawy o finansach publicznych jest konieczność znacznego ograniczenia wydatków bieżących w celu wypracowania nadwyżki dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi umożliwiającej przeznaczanie środków na wydatki majątkowe i spłatę zaciągniętych kredytów.

 

2.1 Wydatki bieżące

 

W latach 2015-2017 założono wzrost wydatków bieżących (z wyłączeniem obsługi długu) średnio na poziomie 1,8 % zgodnie z prognozowanymi podstawowymi wskaźnikami makroekonomicznymi wskazanymi w uchwale Rady Ministrów nr 48 z dnia 22 kwietnia 2014 roku w sprawie Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2014-2017. (M. P. poz. 319).

 

Wydatki na obsługę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów oraz terminów wykupu wyemitowanych obligacji.

Wydatki z tytułu udzielonych poręczeń planuje się zgodnie z zawartymi umowami poręczenia.

Wynagrodzenia i składki związane z ich naliczaniem - w latach 2016 - 2018 zaplanowano wzrost wszystkich wynagrodzeń średnio na poziomie 2,0 %. Zabezpieczono środki na przyszłe świadczenia pracownicze z tytułu nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych na lata 2016 ? 2018 w łącznej kwocie 2 506 541 zł.

 

Pozycja ?Wydatki związane z funkcjonowaniem organów j.s.t? obejmuje wydatki klasyfikowane w rozdziałach 75022 ? 75023. Założono średnio 2,0 % wzrost wydatków z tego tytułu.

 

Przedsięwzięcia w ramach wydatków bieżących

 

W ramach przedsięwzięć wykazanych w załączniku nr 2 uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej wykazano kwoty wynikające z zawartych lub planowanych umów.

 

2.2 Wydatki majątkowe

 

Wydatki majątkowe zaplanowano na przedsięwzięcia przewidziane w załączniku nr 2 do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej. W pozostałym zakresie przewiduje się realizację inwestycji rocznych.

 

 

3. Wynik budżetu

 

Pozycja Wynik budżetu jest różnicą pomiędzy pozycjami 1. ?Dochody? a pozycją 2. ?Wydatki?.

 

4. Przychody

 

W 2015 roku zaplanowano przychody z tytułu wolnych środków w kwocie 4 470 000 zł, w związku uzyskaniem w 2014 roku wyższych niż zaplanowano dochodów z tytułu grzywien nałożonych za naruszenia przepisów ruchu drogowego w kwocie 1 800 000 zł oraz niewydatkowaniem w 2014 roku zaplanowanych środków na realizację następujących zadań inwestycyjnych:

1.    "Ciąg pieszy prowadzący od ul. Sobieskiego do ul. Bukowej" -980 000 zł,

2.    "Budowa budynku zaplecza sanitarno -szatniowego z salą treningową dla istniejącego zespołu boisk sportowych przy Szkole Podstawowej nr 9 w Wejherowie" - 640 000 zł,

3.    Turystyczny Szlak Północnych Kaszub (na terenie miasta Wejherowa)- prace przygotowawcze i uzupełniające - 350 000 zł,

4.    Parking przy ul. Roszczynialskiego -700 000 zł.

Zaplanowano również przychody w postaci pożyczki w wysokości 141 886 zł na dofinansowanie realizacji zadania pn. ?Likwidacja niskiej emisji w Śródmieściu Wejherowa?.

 


5. Rozchody

 

Spłatę długu zaplanowano na podstawie harmonogramów spłat zaciągniętych kredytów oraz wykupu obligacji.

 

6. Kwota długu

 

Kwota wykazana jako dług na koniec każdego roku jest wynikiem działania: dług z poprzedniego roku + zaciągany dług ? spłata długu.

 

Relacja o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych wyliczona została w pozycjach od 9.1 do 9.6.1 załącznika nr 1 do uchwały.

Pozycja 9.7 i 9.7.1 w załącznika nr 1 do uchwały zawiera dodatkową informację o spełnieniu warunków wynikających z art. 243 ustawy o finansach publicznych wyrażoną słownie jako ?TAK? lub ?NIE?. Słowo ?NIE? nie może wystąpić w tych wierszach.

W latach objętych Wieloletnią Prognozą Finansową zachowano relację określającą indywidualny wskaźnik spłaty długu dla Gminy Miasta Wejherowa, o której mowa w artykule 243 ustawy o finansach publicznych.

 

7. Relacja zrównoważenia wydatków bieżących, o której mowa w art. 242 ustawy

 

W pozycji różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi przedstawiono kontrolnie różnicę dochodów bieżących i wydatków bieżących w związku z treścią art. 242 ustawy o finansach publicznych zgodnie z którym organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki.

 

8. Finansowanie deficytu i przeznaczanie nadwyżki

 

Planowany deficyt budżetowy w roku 2015 planuje się pokryć przychodami pochodzącymi z wolnych środków, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy.

Planowaną nadwyżkę budżetową w latach 2016 - 2026 planuje się przeznaczyć na spłatę wcześniej zaciągniętego długu.

 

 

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Wojciech Dzieliński 23-12-2014 13:24
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 22-12-2014
Ostatnia aktualizacja: Wojciech Dzieliński 23-12-2014 13:25