Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Miasta Wejherowa
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Uchwała Nr VIk/XXXI/366/2013 Rady Miasta Wejherowa z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie przyjęcia wieloletniego programu gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy na lata 2013 - 2017

UchwałaNr VIk/XXXI/366/2013
Rady Miasta Wejherowa

z dnia 9 kwietnia 2013 r.

w sprawie przyjęcia wieloletniego programu gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy na lata 2013 - 2017

Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 6, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami), w związku z art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 z późniejszymi zmianami), 

Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się „Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta Wejherowa na lata 2013 - 2017”, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.  

§ 2. Zobowiązuje się Prezydenta Miasta do realizacji celów określonych w wieloletnim programie, o którym mowa w § 1.  

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.  

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Leszek Glaza

 


Załącznik do Uchwały Nr VIk/XXXI/366/2013
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 9 kwietnia 2013 r.

Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta Wejherowa
na lata 2013 - 2017

I.Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy w poszczególnych latach, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne.

Tabela Nr 1

Obecnie na terenie Gminy Miasta Wejherowa istnieje 126 wspólnot mieszkaniowych z udziałem gminy (wg stanu na dzień 31.12.2012 r.). 

 

Lp.

Adres

Ilość lokali gminy

Powierzchnia budynku

Powierzchnia lokali sprzedanych

Powierzchnia udziału gminy

% udział gminy

Lokale mieszkalne

Lokale użytkowe

Razem lokali

1. 

3 Maja 1

 

1033,95 

763,44 

270,51 

26,16 

2. 

3 Maja 5

 

592,42 

329,37 

263,05 

44,40 

3. 

3 Maja 18

 

382,40 

94,96 

287,44 

75,17 

4. 

3 Maja 20

12 

 

12 

714,27 

157,42 

556,85 

77,96 

5. 

3 Maja 25

 

506,80 

79,58 

427,22 

84,30 

6. 

3 Maja 26

11 

12 

745,24 

143,20 

602,04 

80,78 

7. 

3 Maja 36

 

363,06 

119,97 

243,09 

66,96 

8. 

10 Lutego 7

 

580,37 

290,12 

290,25 

50,18 

9. 

12 Marca 179, Wniebowstąpienia 1, 1A, 3, 3A

26 

27 

1738,14 

523,27 

1204,87 

69,31 

10. 

12 Marca 186

 

571,75 

380,13 

191,62 

33,81 

11. 

12 Marca 190

 

422,54

105,01 

317,53 

75,15 

12. 

12 Marca 192

 

458,87 

286,64 

172,23 

37,53 

13. 

12 Marca 194

 

401,29 

204,56 

196,73 

49,02 

14. 

12 Marca 206

296,45 

226,95 

69,50 

23,44 

15. 

12 Marca 208

 

454,86 

412,21 

42,65 

9,38 

16. 

12 Marca 209

 

804,32 

545,11 

259,21 

32,23 

17. 

12 Marca 211

1155,20 

419,18 

736,02 

63,71 

18. 

12 Marca 213

11 

1430,85 

421,25 

1009,60 

70,56 

19. 

12 Marca 226

 

235,00 

64,80 

170,20 

72,43 

20. 

12 Marca 238

437,16 

307,70 

129,46 

29,61 

21. 

12 Marca 250

502,25 

163,78 

338,47 

67,39 

22. 

Bukowa 1

 

455,81 

123,61 

332,20 

72,88 

23. 

Bukowa 2

 

473,34 

389,22 

84,12 

17,77 

24. 

Bukowa 3

 

562,10 

473,59 

88,51 

15,75 

25. 

Bukowa 4

 

574,90 

120,10 

454,80 

79,11 

26. 

Bukowa 4B

 

358,45 

221,08 

137,37 

38,32 

27. 

Bukowa 5

 

555,66 

135,00 

420,66 

75,70 

28. 

Bukowa 6

 

333,28 

300,68 

32,60 

9,78 

29. 

Bukowa 7

 

580,29 

142,52 

438,77 

75,48 

30. 

Bukowa 8

 

339,01 

63,01 

276,00 

81,41 

31. 

Bukowa 9

 

566,84 

122,43 

444,41 

78,40 

32. 

Dąbrowskiego 2

 

579,50 

461,88 

117,62 

20,30 

33. 

Dąbrowskiego 5

 

1130,58 

924,13 

206,45 

18,26 

34. 

Dworcowa 1

 

801,07 

505,69 

295,38 

36,87 

35. 

Dworcowa 2B, Sobieskiego 326

14 

 

14 

989,15 

181,29 

807,86 

81,67 

36. 

Dworcowa 3

 

700,60 

168,00 

532,60 

76,02 

37. 

Dworcowa 8

 

507,98 

393,51 

114,47 

22,53 

38. 

Graniczna 5 

 

2045,40 

795,30 

1250,10 

61,12 

Karnowskiego 4

13 

 

13 

39. 

Graniczna 7

 

1175,53 

893,63 

281,90 

23,98 

40. 

Graniczna 9

 

2501,83 

2196,23 

305,60 

12,22 

41. 

Hallera 6

 

372,01 

212,57 

159,44 

42,86 

42. 

Hallera 19

 

374,57 

162,99 

211,58 

56,48 

43. 

Hallera 25

 

583,48 

378,89 

204,59 

35,06 

44. 

Harcerska 4

 

1811,98 

1447,80 

364,18 

20,09 

45. 

Harcerska 8

10 

 

10 

2241,80 

1878,66 

363,14 

16,20 

46. 

Harcerska 10

 

655,57 

620,42 

35,15 

5,36 

47. 

Harcerska 11

10 

 

10 

2241,94 

1884,96 

356,98 

15,92 

48. 

Harcerska 13

 

1389,55 

1324,54 

65,01 

4,68 

49. 

Harcerska 14

 

843,71 

657,21 

186,50 

22,10 

50. 

Judyckiego 1

 

418,30 

379,72 

38,58 

9,22 

51. 

Judyckiego 5

 

512,91 

261,98 

250,93 

51,07 

52. 

Judyckiego 14

 

504,66 

228,03 

276,63 

54,82 

53. 

Kalwaryjska 6

11 

 

11 

838,66 

259,65 

579,01 

69,04 

54. 

Kalwaryjska 8

13 

 

13 

1814,02 

1338,16 

475,86 

26,23 

55. 

Karnowskiego 6

 

1134,50 

1063,90 

70,60 

6,22 

56. 

Klasztorna 7

394,40 

144,20 

250,20 

63,44 

57. 

Klasztorna 10/12,
Mickiewicza 1

652,93 

477,29 

175,64 

26,90 

58. 

Klasztorna 22

 

381,53 

64,80 

316,73 

83,02 

59. 

Klasztorna 24

 

777,88 

397,64 

380,24 

48,88 

60. 

Kochanowskiego 19A

 

3735,91 

3329,24 

406,67 

10,89 

61. 

Kopernika 8

 

529,09 

366,83 

162,26 

30,67 

62. 

Kopernika 9

 

252,30 

140,10 

112,20 

44,47 

63. 

Kopernika 11

 

542,08 

408,98 

133,10 

24,55 

64. 

Kościuszki 9

 

280,45 

230,65 

49,80 

17,76 

65. 

Kościuszki 10/12

11 

 

11 

955,77 

540,80 

414,97 

43,42 

66. 

Kościuszki 13

 

257,78 

211,18 

46,60 

18,08 

67. 

Kościuszki 15

 

216,58 

111,19 

105,39 

48,66 

68. 

Kościuszki 15A

 

90,48 

48,79 

41,69 

46,08 

69. 

Kościuszki 18

 

464,21 

431,16 

33,05 

7,12 

70. 

Kościuszki 28

 

740,31 

450,41 

289,90 

39,16 

71. 

Os. 1000-lecia 9

14 

 

14 

1788,04 

1239,31 

548,73 

30,69 

72. 

Os. Kaszubskie 14

21 

 

21 

2608,91 

1680,73 

928,18 

35,58 

73. 

Os. Kaszubskie 15

33 

 

33 

2606,78 

1165,93 

1440,85 

55,27 

74. 

Piotra Skargi 2

43 

 

43 

3100,84 

431,14 

2669,70 

86,10 

75. 

Piotra Skargi 12

38 

 

38 

2544,24 

130,61 

2413,63 

94,87 

76. 

Pl. J. Wejhera 2/2A

844,52 

666,51 

178,01 

21,07 

77. 

Pl. J. Wejhera 3

867,63 

638,32 

229,31 

26,43 

78. 

Pl. J. Wejhera 20A

 

1046,40 

964,32 

82,08 

7,84 

79. 

Pl. J. Wejhera 20C

 

286,12 

58,40 

227,72 

79,59 

80. 

Podgórna 3

 

202,38 

166,63 

35,75 

17,66 

81. 

Przemysłowa 2

 

460,80 

330,80 

130,00 

28,21 

82. 

Przemysłowa 4

 

453,90 

73,60 

380,30 

83,78 

83. 

Przemysłowa 6

 

463,20 

130,50 

332,70 

71,83 

84. 

Przemysłowa 8

 

463,10 

54,10 

409,00 

88,32 

85. 

Przemysłowa 10

 

479,40 

401,80 

77,60 

16,19 

86. 

Przemysłowa 14

 

475,10 

424,60 

50,50 

10,63 

87. 

Przemysłowa 16

 

449,80 

398,80 

51,00 

11,34 

88. 

Przemysłowa 25

 

353,20 

68,00 

285,20 

80,75 

89. 

Przemysłowa 34

 

948,75 

486,70 

462,05 

48,70 

90. 

Przemysłowa 40

 

260,29 

133,49 

126,80 

48,71 

91. 

Pucka 9

1348,05 

1060,95 

287,10 

21,30 

92. 

Pucka 14

13 

855,85 

156,89 

698,96 

81,67 

93. 

Rzeźnicka 1

 

465,07 

251,98 

213,09 

45,82 

94. 

Rzeźnicka 3

 

462,83 

422,23 

40,60 

8,77 

95. 

Rzeźnicka 7

14 

 

14 

723,27 

20,30 

702,97 

97,19 

96. 

Sienkiewicza 3/3A

 

675,18 

555,27 

119,91 

17,76 

97. 

Sienkiewicza 8

187,80 

101,40 

86,40 

46,01 

98. 

Sobieskiego 223

734,51 

411,93 

322,58 

43,92 

99. 

Sobieskiego 229

1194,19 

887,50 

306,69 

25,68 

100. 

Sobieskiego 231

730,63 

238,55 

492,08 

67,35 

101. 

Sobieskiego 268

11 

13 

741,21 

204,95 

536,26 

72,35 

102. 

Sobieskiego 278

318,03 

128,35 

189,68 

59,64 

103. 

Sobieskiego 306

738,10 

320,30 

417,80 

56,60 

104. 

Sobieskiego 308

760,44 

556,96 

203,48 

26,76 

105. 

Sobieskiego 316

 

275,85 

94,01 

181,84 

65,92 

106. 

Sobieskiego 318

 

812,53 

624,34 

188,19 

23,16 

107. 

Sobieskiego 320

 

567,07 

456,67 

110,40 

19,47 

108. 

Sobieskiego 330

 

312,22 

121,93 

190,29 

60,94 

109. 

Sobieskiego 342

 

304,31 

248,13

56,18 

18,46 

110. 

Staszica 1

11 

 

11 

2410,36 

1957,41 

452,95 

18,79 

111. 

Staszica 2

19 

 

19 

3025,87 

2233,22 

792,65 

26,20 

112. 

Strzelecka 1

12 

 

12 

1800,99 

1328,32 

472,67 

26,25 

113. 

Strzelecka 7

939,51 

841,63 

97,88 

10,42 

114. 

Św. Jacka 9

 

540,40 

321,06 

219,34 

40,59 

115. 

Św. Jacka 11

 

368,83 

193,36 

175,47 

47,57 

116. 

Św. Jacka 22

 

435,14 

222,55 

212,59 

48,86 

117. 

Św. Jana 4

 

526,90 

180,94

345,96 

65,66 

118. 

Św. Jana 6

 

607,74 

253,00 

354,74 

58,37 

119. 

Św. Jana 7

10 

 

10 

425,47 

70,92 

354,55 

83,33 

120. 

Św. Jana 12

 

272,72 

182,05 

90,67 

33,24 

121. 

Wałowa 5

 

218,70 

197,90 

20,80 

9,51 

122. 

Wniebowstąpienia 19

 

486,23 

86,07 

400,16 

82,30 

123. 

Wniebowstąpienia 22

 

518,73 

318,14 

200,59 

38,67 

124. 

Wybickiego 2

 

440,19 

218,44 

221,75 

50,38 

125. 

Wybickiego 6

 

267,70 

203,70 

64,00 

23,91 

126. 

Zamkowa 3

 

477,28 

215,05 

262,23 

54,94 

Razem

762

35

797

101 742,17

59 632,98

42 109,19

 

 


Tabela Nr 2

Wykaz budynków komunalnych – wg stanu na dzień 31.12.2012 r. 

 

Lp. 

Adres

Ilość lokali mieszkalnych

Ilość lokali użytkowych

Powierzchnia lokali mieszkalnych (m²)

Powierzchnia lokali użytkowych (m²)

1. 

10 Lutego 3

12 

 

511,55 

 

2. 

10 Lutego 8

 

257,30 

 

3. 

12 Marca 159

 

102,56 

 

4. 

12 Marca 185/185A

10 

 

328,28 

 

5. 

12 Marca 187

 

170,63 

 

6. 

12 Marca 187 A

 

60,31 

 

7. 

12 Marca 226 B

 

92,25 

 

8. 

12 Marca 234 A

12 

 

369,23 

 

9. 

3 Maja 29

 

295,43 

 

10. 

3 Maja 47

 

84,65 

 

11. 

3 Maja 49 A

 

115,72 

 

12. 

3 Maja 49 B

 

103,35 

 

13. 

Gniewowska 14

12 

 

352,40 

 

14. 

Gniewowska 16

 

156,49 

 

15. 

Iwaszkiewicza 6

 

155,24 

 

16. 

Iwaszkiewicza 6 A

 

258,00 

 

17. 

Iwaszkiewicza 27

 

364,73 

 

18. 

Iwaszkiewicza 31

 

346,98 

 

19. 

Iwaszkiewicza 33

 

236,25 

 

20. 

Judyckiego 9

16 

 

754,93 

 

21. 

Judyckiego 10

 

186,61 

 

22. 

Judyckiego 12

 

211,13 

 

23. 

Kalwaryjska 2a

 

195,79 

 

24. 

Karnowskiego 1

 

249,20 

 

25. 

Klasztorna 2

197,86 

47,44 

26. 

Klasztorna 4

209,64 

99,57 

27. 

Kopernika 1

10 

 

350,46 

 

28. 

Kopernika 13

192,55 

113,44 

29. 

Kopernika 13A

 

65,52 

 

30. 

Kopernika 22

255,50 

39,04 

31. 

Krzyżowa 3

 

185,64 

 

32. 

Marynarki Wojennej 54

 

147,31 

 

33. 

Mickiewicza 3

351,21 

16,20 

34. 

Pl. J. Wejhera 18

304,87 

115,86 

35. 

Przemysłowa 38

 

293,85 

 

36. 

Przemysłowa 42

 

457,96 

 

37. 

Przemysłowa 44

 

53,29 

 

38. 

Pucka 12 A

 

 

309,89 

39. 

Reformatów 2

 

154,56 

 

40. 

Reformatów 13/13A

11 

 

500,66 

 

41. 

Sobieskiego 257

 

257,11 

 

42. 

Sobieskiego 263

11 

 

444,82 

 

43. 

Sobieskiego 282

158,05 

301,45 

44. 

Wałowa 5A

 

 

214,86 

45. 

Sobieskiego 215A

36,16 

93,77 

46. 

Sobieskiego 286 A

 

 

89,70 

47. 

Sobieskiego 328

 

254,09 

 

48. 

Sobieskiego 338

 

275,41 

 

49. 

Sobieskiego 338 A

13 

 

616,71 

 

50. 

Sportowa 6

 

94,37 

 

51. 

Sportowa 8

 

86,22 

 

52. 

Strzelecka 13

 

247,17 

 

53. 

Strzelecka 17

 

411,03 

 

54. 

Śmiechowska 8

12 

 

454,89 

 

55. 

Śmiechowska 25

 

72,84 

 

56. 

Św. Jacka 1

224,15 

38,85 

57. 

Św. Jacka 1A

47,88 

115,94 

58. 

Św. Jacka 8

378,35 

82,00 

69. 

Św. Jacka 18

244,34 

40,95 

60. 

Św. Jacka 19

 

143,70 

 

61. 

Wałowa 15

 

127,93 

 

62. 

Wałowa 16

11 

 

473,10 

 

63. 

Wniebowstąpienia 5B

 

252,64 

 

64. 

Wschodnia 26

 

113,74 

 

65. 

Zamkowa 2

 

117,16 

 

66. 

Zamkowa 4

 

70,60 

 

67. 

Zamkowa 6

 

102,76 

 

68. 

Zamkowa 8

 

250,08 

 

69. 

Os. Kaszubskie 28 (Przedszkole "Bajka") 

88,22 

178,30 

Razem

365

29

15 723,41

1 897,26

Tabela Nr 3

Wykaz budynków socjalnych – wg stanu na dzień 31.12.2012 r. 

 

Lp. 

Adres

Ilość lokali mieszkalnych

Ilość lokali użytkowych

Powierzchnia lokali mieszkalnych (m²)

Powierzchnia lokali użytkowych (m²)

1. 

Drzewiarza 3

26 

 

726,76 

 

2. 

Kotłowskiego 4A

 

187,68 

 

3. 

Kotłowskiego 4 B

 

217,58 

 

4. 

Przemysłowa 5B

13 

 

231,70 

 

5. 

Przemysłowa 36A

 

186,41 

 

6. 

Przemysłowa 36B

30 

 

641,70 

 

7. 

Zamkowa 10

14 

 

302,77 

 

Razem

99

 

2 494,60

 


Tabela Nr 4

Wykaz pomieszczeń tymczasowych – wg stanu na dzień 31.12.2012 r. 

 

Lp. 

Adres

Ilość lokali mieszkalnych

Ilość lokali użytkowych

Powierzchnia lokali mieszkalnych (m²)

Powierzchnia lokali użytkowych (m²)

1. 

Drzewiarza 3

 

93,46 

 

Razem

4

 

93,46

 

Tabela Nr 5

Wykaz budynków w samoistnym posiadaniu Gminy – wg stanu na dzień 31.12.2012 r. 

 

Lp. 

Adres

Ilość lokali mieszkalnych

Ilość lokali użytkowych

Powierzchnia lokali mieszkalnych (m²)

Powierzchnia lokali użytkowych (m²)

1. 

12 Marca 169

 

219,42 

 

2. 

3 Maja 45

 

260,09 

 

3. 

Bukowa10

 

392,59 

 

4. 

Bukowa 11

 

477,52 

 

5. 

Kopernika 10

 

223,17 

 

6. 

Kopernika 15

14 

 

770,25 

 

7. 

Kopernika 17

11 

 

353,44 

 

8. 

Pl. J. Wejhera 7

356,98 

120,15 

9. 

Przebendowskiego 5

 

280,01 

 

10. 

Sobieskiego 252

 

360,41 

163,36 

11. 

Sobieskiego 336

 

311,88 

 

12. 

Sobieskiego 275

 

288,12 

 

13. 

Sikorskiego 84

 

167,32 

 

14. 

Śmiechowska 37

 

107,22 

 

15. 

Św. Jacka 6

 

191,56 

 

16. 

Św. Jacka 15, Św. Jacka 17

 

386,31 

 

17. 

Św. Jana 5

11 

 

464,13 

 

18. 

Wałowa 8

 

194,10 

 

Razem

116

1

5 804,52

283,51


Tabela Nr 6

Wykaz budynków będących współwłasnością Gminy Miasta Wejherowa, osób fizycznych oraz prawnych – wg stanu na dzień 31.12.2012 r. 

 

Lp. 

Adres

Ilość lokali mieszkalnych

Ilość lokali użytkowych

Powierzchnia lokali mieszkalnych (m²)

Powierzchnia lokali użytkowych (m²)

1. 

Dworcowa 12

548,33 

57,13 

2. 

Gdańska 149

 

63,50 

 

3. 

Sobieskiego 286

412,90 

20,30 

Razem

16

3

1 024,73

77,43

Stan zasobów mieszkaniowych Gminy Miasta Wejherowa odnoszący się do lokali mieszkalnych został przedstawiony w tabeli nr 7. 

Tabela Nr 7

Wielkość zasobów mieszkaniowych Gminy Miasta Wejherowa według stanu na dzień 31.12.2012 r. 

 

Nazwa

Ilość budynków

Ilość lokali

Budynki komunalne

69 

394 

Budynki w samoistnym posiadaniu (własność osób fizycznych)

18

117

Budynki będące własnością Gminy Miasta Wejherowa,
osób fizycznych oraz prawnych

19 

Budynki wspólnot mieszkaniowych

126 

797 

Budynki socjalne

99 

Budynki w trwałym zarządzie

20 

Pomieszczenia tymczasowe

Razem

231

1450

1. Powierzchnia użytkowa mieszkaniowego zasobu gminy wynosi: 69 104,17 m². 

2. Zarządzanie lokalami w imieniu Gminy Miasta Wejherowa prowadzi jednostka budżetowa „Wejherowski Zarząd Nieruchomości Komunalnych”. 


Tabela Nr 8 

Strukturę wiekową budynków, w których znajdują się lokale komunalne przedstawia poniższe zestawienie: 

Rok budowy

Ilość budynków

do 1945 r. 

164 

od 1946 r. do 1960 r. 

20 

od 1961 r. do 1970 r. 

24 

od 1971 r. do 1980 r. 

od 1981 r. do 1990 r. 

10 

od 1991 r. do 1995 r. 

po 1995 r. 

W stosunku do średnich krajowych zasoby mieszkaniowe Gminy Miasta Wejherowa charakteryzują się przeciętnie gorszymi parametrami dotyczącymi wieku i standardu substancji mieszkaniowej. 

Należy jednak podkreślić, że z wyjątkiem centralnego ogrzewania i ciepłej wody pozostałe wskaźniki wyposażenia mieszkań w podstawowe instalacje są w Wejherowie lepsze od średnich krajowych odnoszących się do zasobów komunalnych. Szczególnie odnosi się to do gazu przewodowego, a także wodociągu sieciowego, kanalizacji i łazienki. 

Zakłada się na lata 2013 – 2017 utworzenie 68 lokali mieszkalnych do dyspozycji gminy, w tym 2 lokali socjalnych i 2 tymczasowych w 2013 roku (Gościcino ul. Drzewiarza) oraz 64 lokali komunalnych w 2014 roku. Powyższa wartość jest wartością minimalną. 

W związku z narastającym problemem związanym z wyrokami eksmisyjnymi, zachodzi potrzeba udostępnienia lokali socjalnych oraz pomieszczeń w krótszym czasie niż do końca roku 2017 i w ilości większej niż 60 lokali. Powyższe nie wyłącza zasadności pozyskiwania lokali w ramach istniejących zasobów. 

Przewiduje się ubytki mieszkaniowe na poziomie średnio 10 lokali rocznie, wynikające z konieczności wyburzenia budynków będących w najgorszym stanie technicznym. 

Przewiduje się zmiany w strukturze jakościowej zasobów mieszkaniowych gminy, a utworzenie lokali do dyspozycji gminy, w tym lokali socjalnych będzie między innymi wynikiem przekwalifikowania posiadanych lokali oraz ewentualnego przemieszczenia rodzin w ramach istniejących zasobów. 

Zakłada się w latach 2013 – 2017 prywatyzację komunalnych lokali mieszkalnych, na poziomie około 175 mieszkań, co stanowić będzie średnio około 35 sprzedanych lokali rocznie. 

Realizacja programu sprzedaży lokali spowoduje, że w 2013 r. w Wejherowie prywatyzacja gminnych lokali mieszkalnych osiągnie poziom około 10%. 


Tabela Nr 9

Przewidywany stan zasobów mieszkaniowych Gminy Miasta Wejherowa w latach 2013 - 2017[1]

Rok

Lokale komunalne

Udział dodatkowych lokali w dyspozycji gminy, (podnajem) 

Ogółem lokali w dyspozycji gminy

2013 

1406 

28 

1434 

2014 

1450 

21 

1471 

2015 

1423 

19 

1442 

2016 

1394 

17 

1411 

2017 

1363 

15 

1378 

II.Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali.

Potrzeby remontowe budynków i lokali mieszkalnych wynikają z konieczności: 

- utrzymania stanu technicznego budynku na poziomie zapewniającym bezpieczeństwo ludzi i mienia w okresie jego użytkowania; 

- ochrony zdrowia i życia ludzi w pomieszczeniach budynku; 

- zapewnienia użytkowania budynku i znajdujących się w nim pomieszczeń oraz urządzeń związanych z budynkiem zgodnie z przeznaczeniem, a w szczególności zapewnienie warunków umożliwiających zaopatrzenie w wodę, gaz, energię cieplną, energię elektryczną, odprowadzenie ścieków, usuwanie odpadów stałych oraz ochronę przeciwpożarową; 

- utrzymania wymaganego stanu technicznego budynku i racjonalizacji wykorzystania energii elektrycznej, cieplnej i wody. 

Zakłada się, że przy planowaniu remontów i modernizacji wykorzystane zostaną wyniki okresowych przeglądów budynków, przeprowadzonych w zakresie wymaganym przez art. 62 ustawy Prawo budowlane. 

Ze względu na to, że nie ma możliwości szybkiego nadrobienia wszystkich narosłych przez wiele lat zaległości remontowych, koniecznym zatem jest ustalenie priorytetów wynikających z wymogów bezpieczeństwa dla ludzi i mienia oraz wykluczających powstawanie stanów świadczących o niegospodarności właściciela zasobu mieszkaniowego. Należą do nich termomodernizacja budynków oraz wymiana pokryć dachowych. Niektóre z robót remontowych należących do obowiązków właściciela – podnoszące standard mieszkań – można powierzyć najemcom w zamian za rozliczenie kosztów ulepszenia w ramach czynszu lub przy sprzedaży mieszkania, przy zachowaniu zasady, że koszt rozliczanych w ten sposób robót będzie niższy niż w przypadku zlecenia ich przez właściciela oraz przy zapewnieniu nadzoru właścicielskiego podczas odbioru robót. 

W ramach programu remontowego odnoszącego się zarówno do budynków komunalnych jak i nieruchomości wspólnot mieszkaniowych, należy w pierwszej kolejności zrealizować rzeczowy zakres robót obejmujący: 

- elewacje i roboty termo-modernizacyjne budynków; 

- remonty dachów i rynien oraz remonty systemów odprowadzających wody opadowe; 

- remonty wewnętrznych instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych; 

- wymianę wewnętrznych linii zasilających (WLZ); 

- przebudowę systemów grzewczych realizowaną na podstawie uchwały Rady Miasta Wejherowa Nr Vk/XVII/170/2008 z dnia 19 lutego 2008 r. na lata 2008 - 2013 w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń atmosfery; 

- roboty zduńskie; 

- wymianę stolarki okiennej i drzwi; 

- malowanie klatek schodowych. 

Gmina Miasta Wejherowa, jako właściciel lokali komunalnych w budynkach stanowiących jej własność oraz w budynkach posiadających status wspólnot mieszkaniowych, zobowiązana jest utrzymywać lokale w należytym stanie oraz ponosić wydatki związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej zgodnie z: 

- ustawą z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jednolity  Dz. U. z 2005 r. Nr 31 poz. 266 z póżn. zm.) - określa prawa i obowiązki właściciela i lokatorów; 

- ustawą z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jednolity  Dz. U. z 2000 r. Nr 80 poz. 903 z późn. zm.). 

W świetle art. 14 pkt 1-4 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności: 

- wydatki na remonty i bieżącą konserwację, 

- opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę, 

- ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba, że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, 

- wydatki na utrzymanie porządku i czystości, 

- wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy. 

Z przedstawionego wyżej katalogu opłat wynika, że ustawodawca regulując kwestię kosztów zarządu użył tego pojęcia w szerokim znaczeniu stwierdzając, że na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się nie tylko wydatki związane z funkcjonowaniem Zarządcy (wynagrodzenie zarządu, utrzymanie siedziby, inne wydatki biurowe), ale przede wszystkim sądząc po kolejności ich ujęcia w cyt. przepisie wszelkie inne wydatki związane bezpośrednio z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. 

Wyliczenie wydatków składających się na koszty zarządu nieruchomością wspólną nie stanowi katalogu zamkniętego, co pozwala uznać, że na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się wszelkie koszty związane bezpośrednio z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, jeżeli występują na danej indywidualnie wskazanej nieruchomości. 

Zważywszy na powyższe stwierdzić należy, że jeżeli w związku z zarządzaniem indywidualnie oznaczoną nieruchomością wspólną wystąpią wydatki wskazane powyżej to należy je zaliczyć do kosztów zarządu. 

Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o własności lokali, właściciele lokali w danej nieruchomości zobowiązani są opłacać koszty zarządu nieruchomością wspólną stosownie do posiadanych udziałów w nieruchomości wspólnej. 

Na pokrycie tych kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatnych z góry do dnia 10 każdego miesiąca (art. 15 ust. 1 cyt. wyżej ustawy) w wysokości uchwalonej przez Wspólnotę Mieszkaniową. 

Z uwagi na sposób uregulowania przez ustawodawcę kwestii koszów zarządu nieruchomością wspólną, procedur podejmowania uchwał (współdecydowanie właścicieli lokali o sposobie ustalenia oraz wysokości zaliczki na pokrycie kosztów zarządu) oraz istniejące okoliczności faktyczne związane z częściową nieprzewidywalnością wydatków związanych z usuwaniem awarii na nieruchomości wspólnej, wreszcie złożonością zachowań działających w granicach przysługujących im uprawnień współwłaścicieli lokali w budynkach Wspólnot Mieszkaniowych - ustalenie choćby w przybliżeniu wydatków na pokrycie kosztów zarządu w tychże nieruchomościach w kolejnych latach jest obarczone dużym ryzykiem popełnienia błędu. 

Opierając się na analizie dostępnych danych z lat ubiegłych można założyć, że suma wpłat na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną przypadających na Gminę Miasta Wejherowa będzie wzrastała około 2,5% w stosunku rocznym.

Planowane nakłady na remonty przedstawia poniższa tabela. 

Tabela Nr 10

Nakłady na remonty w latach 2013 – 2017. 

 

Rok

Wspólnoty Mieszkaniowe

Budynki i lokale komunalne

Razem
(w zł) 
 

Udział Gminy w funduszu remontowym wspólnot (w zł) 

Udział Gminy w
dofinansowaniu
przebudowy
systemów
grzewczych
(w zł) 

Nakłady
na remonty
(w zł) 

Udział Gminy w
dofinansowaniu
przebudowy
systemów
grzewczych
(w zł) 

2013 

1 160 000

300 000 

1 300 000

300 000 

3 060 000

2014 

1 160 000

300 000

1 300 000

300 000 

3 060 000 

2015 

1 160 000 

300 000

1 300 000

300 000

3 060 000 

2016 

1 160 000

300 000

1 300 000

300 000

3 060 000

2017 

1 160 000

300 000

1 300 000

300 000

3 060 000 

Przyjęte założenia: 

1) Zmniejszenie zasobu komunalnego średniorocznie o łącznie 48 lokali, w tym 35 lokali z tytułu ich sprzedaży, 10 z tytułu rozbiórek budynków mieszkalnych oraz 3 z tytułu zwrotu budynków będących w samoistnym posiadaniu Gminy Miasta Wejherowa ich właścicielom. 

2) Zwiększenie dochodów z czynszów najmu lokali mieszkalnych o inflację: założono 2,5 % rocznie (wielkość ta może ulec zmianie w zależności od poziomu inflacji). 

3) Utrzymanie ściągalności czynszów na poziomie 92 %. 

4) Udział Gminy w Funduszu Remontowym Wspólnot Mieszkaniowych został określony na podstawie w/w założeń oraz w oparciu o dotychczasowy poziom „aktywności” wspólnot mieszkaniowych w zakresie wykonywanych remontów. 

5) Dofinansowanie z budżetu gminy przebudowy systemów grzewczych realizowanych na podstawie uchwały Rady Miasta Wejherowa w sprawie finansowania w latach 2008 – 2013 przebudowy systemów grzewczych budynków mieszkalnych w Wejherowie na proekologiczne. 

6) Uwzględniono również dofinansowanie z budżetu gminy przebudowy systemów grzewczych w latach 2014 – 2018. 


Tabela Nr 11

Niezbędne nakłady na techniczne utrzymanie zasobów Gminy Miasta Wejherowa w zależności od przyjętego wariantu[2]

 

Rok

Wariant minimalny
(w zł na 1 m² p. u. miesięcznie) 

2013 
2014 
2015 
2016 
2017 

2,90 – 2,97 
2,97 – 3,04 
3,04 – 3,12 
3,12 – 3,20 
3,20 – 3,28 

III.Planowana sprzedaż lokali w kolejnych latach.

Sprzedaż lokali mieszkalnych w poszczególnych latach będzie uzależniona od zainteresowania najemców wykupem mieszkań. 

Zakłada się, że sprzedawane będą przede wszystkim lokale w budynkach, w których Gmina Miasta Wejherowa jest jednym z właścicieli. W ten sposób realizowany będzie rozpoczęty wiele lat wcześniej proces wycofywania udziałów gminy z budynków wspólnot mieszkaniowych. 

Działanie takie ma na celu obniżenie kosztów ponoszonych przez gminę na utrzymanie zasobów w budynkach wspólnot mieszkaniowych. 

Ze sprzedaży wyłączone będą lokale w budynkach przeznaczonych do rozbiórki oraz lokale socjalne w budynkach socjalnych. 

W najbliższych latach nie należy spodziewać się zdecydowanego wzrostu sprzedaży lokali. Lokale mieszkalne nabywane mogą być wyłącznie przez lokatorów zamieszkujących je na stałe. W tym celu dopuszcza się sprzedaż mieszkań w drodze bezprzetargowej na rzecz dotychczasowych najemców. 

Prywatyzacja komunalnych lokali mieszkalnych nie dotyczy wszystkich mieszkań znajdujących się w zasobach gminy. Z różnych przyczyn nie mogą zostać one sprzedane. 

Pewna część komunalnych zasobów mieszkaniowych powinna pozostać własnością gminy - do jej dyspozycji. Wielkość zasobów do dyspozycji gminy, w tym lokali socjalnych zależeć będzie od ogólnej liczby istniejących mieszkań komunalnych w mieście oraz od ich jakości, jak również od występujących problemów społecznych i mieszkaniowych. Należy szacować, że w obecnych warunkach może to dotyczyć od około 5 do około 10 %, a w przyszłości nawet około 15-20 % mieszkań komunalnych. 

Cele strategiczne wytyczone przez program prywatyzacji lokali powinny: 

- realizować wieloletnią politykę prywatyzacyjną w odniesieniu do gminnych zasobów mieszkaniowych; 

- tworzyć warunki umożliwiające dostęp do mieszkań o określonym standardzie i po cenach dostępnych dla określonych grup gospodarstw domowych; 

- wpływać na poprawę jakości zarówno zasobu mieszkaniowego, jak i usługi mieszkaniowej oferowanej użytkownikom lokali. 

W praktyce istnieją dwa rodzaje prywatyzacji: 

- rozproszona; 

- selektywna. 

Dotychczasowe doświadczenia krajowe skłaniają do preferowania prywatyzacji selektywnej, niewątpliwie trudniejszej w realizacji, lecz rokującej lepsze efekty między innymi w zakresie gospodarowania zasobami mieszkaniowymi. 

Należy podkreślić, że decyzja o przystąpieniu do prywatyzacji kolejnych nieruchomości – budynków komunalnych uwarunkowana jest każdorazowo: 

- spełnieniem wymogów związanych z realizacją założeń wynikających z planu zagospodarowania przestrzennego miasta Wejherowa i racjonalnego zagospodarowania przestrzeni; 

- regulacją stanu prawnego nieruchomości; 

- spełnieniem odpowiednich przepisów i procedur obowiązujących przy sprzedaży nieruchomości gminnych. 

Przy sprzedaży lokali komunalnych każdorazowo należy kierować się koniecznością zabezpieczenia interesu Gminy Miasta Wejherowa. 

Z prywatyzacji wyłączone zostają następujące budynki z uwagi na: 

1. zabezpieczenie potrzeb gminy między innymi na lokale socjalne, tj.: 

 

1) Drzewiarza 3 
2) Gniewowska 14 
3) Gniewowska 16 
4) Iwaszkiewicza 6 
5) Iwaszkiewicza 6A 
6) Iwaszkiewicza 27 
7) Iwaszkiewicza 31 
8) Iwaszkiewicza 33 
9) Kotłowskiego 4A 
10) Kotłowskiego 4B 

11) Sobieskiego 338 
12) Sobieskiego 338A 
13) Sportowa 6 
14) Sportowa 8 
15) Strzelecka 13 
16) Zamkowa 2 
17) Zamkowa 4 
18) Przemysłowa 5B 
19) os. Kaszubskie 28 

2. zły stan techniczny nieruchomości, tj.: 

 

1) 3 Maja 49 A 
2) 12 Marca 159 
3) 10 lutego 8 
4) 12 Marca 185A 
5) 12 Marca 226 B 
6) Gdańska 149 

7) Kopernika 13 A 
8) Przemysłowa 38 
9) Przemysłowa 44 
10) Śmiechowska 25 
11) Zamkowa 8 
12) Zamkowa 10 

3. ze względu na zabytkowy charakter obiektu, tj.: 

1) Sobieskiego 257, 

2) Św. Jacka 19, 

3) Zamkowa 6. 

4. modernizacje układu komunikacyjnego miasta, tj.: 

1) Judyckiego 10. 


Między innymi przed sprzedażą sprawdzenia i uregulowania wymaga stan prawny następujących nieruchomości:  

1) 3 Maja 49B 
2) Dworcowa 12 
3) Judyckiego 9 
4) Judyckiego 12 
5) Kalwaryjska 2A 
6) Pl. J. Wejhera 18 
7) Reformatów 13/13A

8) Sobieskiego 263 
9) Sobieskiego 286 
10 )Św. Jacka 1 
11) Św. Jacka 18 
12) Krzyżowa 3 
13) Wniebowstąpienia 5B 
 

Program selektywnej prywatyzacji mieszkań w Wejherowie powinien średniorocznie dotyczyć około 35 lokali mieszkalnych. 

Dalsza prywatyzacja zasobu komunalnego odbywać się winna zgodnie z uchwałą Nr Vk/XIV/141/2007 Rady Miasta Wejherowa z dnia 30 października 2007 roku w sprawie ustalenia zasad sprzedaży lokali mieszkalnych przez Gminę Miasta Wejherowo na rzecz najemców. 

Mając na uwadze rozwój gospodarczy i podnoszenie atrakcyjności miasta, zobowiązuje się Prezydenta Miasta do tworzenia zasobu lokali użytkowych, a w związku z tym, do szczegółowego analizowania decyzji o sprzedaży lokali mieszkalnych usytuowanych na parterze budynków znajdujących się w strefie śródmiejskiej, biorąc pod uwagę dążenie do zmiany przeznaczenia tych lokali. 

IV. Zasady polityki czynszowej.

Zasady te ustala i reguluje uchwała Nr IVk/VII/90/2003 Rady Miasta Wejherowa z dnia 15 kwietnia 2003 roku w sprawie zasad polityki czynszowej w lokalach stanowiących mieszkaniowy zasób Gminy Miasta Wejherowa. Polityka czynszowa będzie się odbywać zgodnie z tą uchwałą. 

Zasady polityki czynszowej zdeterminowane są zapisami art. 9 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego. 

Działania Miasta w sferze racjonalizacji gospodarki czynszowej winny zmierzać do ukształtowania czynszów na takim poziomie, aby otrzymywane przez Miasto środki finansowe pochodzące z czynszów za lokale komunalne pokrywały nie tylko koszty bieżącego utrzymania budynków, znajdujących się w mieszkaniowym zasobie gminy, ale również umożliwiły zgromadzenie środków finansowych niezbędnych do przeprowadzenia bieżących remontów. 

Bez podniesienia czynszu za lokale mieszkalne do poziomu pozwalającego na pokrycie kosztów utrzymania i remontów lokali, Miasto będzie narażone na pogorszenie stanu technicznego zasobu mieszkaniowego, gdyż nakłady na poprawę stanu technicznego budynków mogą zostać pokryte jedynie przez podwyższone czynsze lub dotację z bieżących dochodów Miasta. 

Konieczne jest w miarę możliwości prawnych podnoszenie stawki czynszowej. Wzrost czynszu spowoduje, że Miasto przestanie dotować gospodarstwa domowe, które nie wymagają wsparcia, a zwolnione w ten sposób środki mogą być wykorzystane do pokrycia kosztów napraw i remontów. 

Czynsze za lokale mieszkalne są stosunkowo niskie, a najczęściej i najmocniej artykułowanym argumentem by je podnosić tylko nieznacznie jest fakt, że w zasobach komunalnych mieszka dużo ludzi biednych. To oczywiście prawda, ale wiadomo też, że tych którzy mogą normalnie płacić za swoje mieszkania jest więcej. Dlatego też brak długofalowego programu podwyżek czynszu w stopniu dozwolonym przepisami prawa oznaczałby niepotrzebne subsydiowanie kosztów mieszkania dla grupy ludzi dobrze sytuowanych. 

Skuteczna reforma polityki czynszowej jest krokiem o kluczowym znaczeniu w procesie stopniowego urealniania opłat za użytkowanie mieszkania. 

Założenie to osiągnięte zostanie poprzez wprowadzenie: 

- nowego systemu kształtowania stawek czynszu i ich podwyższania; 

- nowego systemu kształtowania obniżek czynszu. 

V. Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w kolejnych latach.

Nadzór właścicielski nad mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta Wejherowa sprawuje Prezydent Miasta Wejherowa za pośrednictwem Wejherowskiego Zarządu Nieruchomości Komunalnych (WZNK). 

Przedmiotem działalności Wejherowskiego Zarządu Nieruchomości Komunalnych jest gospodarowanie i administrowanie komunalnymi nieruchomościami zabudowanymi i niezabudowanymi, w tym lokalami stanowiącymi mieszkaniowy zasób gminy oraz nieruchomościami będącymi w samoistnym posiadaniu Gminy. 

Sposób i zasady zarządzania budynkami i lokalami stanowiącymi mieszkaniowy zasób gminy powinien zapewnić: 

- utrzymanie stanu technicznego budynków na poziomie zapewniającym bezpieczeństwo ludzi i mienia w okresie użytkowania; 

- utrzymanie wymaganego stanu estetycznego budynków; 

- zgodne z przeznaczeniem użytkowanie budynków i znajdujących się w nim pomieszczeń oraz urządzeń związanych z budynkiem; 

- możliwość racjonalnego zużycia mediów zgodnie z wymaganiami użytkowników lokali; 

- poprawę stanu technicznego zasobu mieszkaniowego; 

- poprawę jakości obsługi mieszkańców; 

- ograniczenie kosztów zarządzania i administrowania zasobem. 

VI. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w latach 2013 – 2017.

Głównym źródłem finansowania mieszkaniowego zasobu gminy będą przychody z tytułu czynszów za lokale mieszkalne. 

Środki te przeznaczone będą na utrzymanie, modernizację i poprawę stanu technicznego zasobu mieszkaniowego. Uzasadnione jest stopniowe podnoszenie stawek czynszu w celu wyrównania różnic, pomiędzy wpływami, a wydatkami na cele mieszkaniowe oraz w celu zwiększenia wielkości środków niezbędnych na remonty i modernizacje. Stawka bazowa czynszu powinna zapewnić pokrycie kosztów utrzymania zasobu, w tym kosztów eksploatacji, remontów, konserwacji oraz kosztów zarządu i pozostałych. 

Maksymalną stawkę bazową czynszu wylicza się na podstawie wskaźnika przeliczeniowego kosztów odtworzenia 1 m², który określa Wojewoda Pomorski dwa razy w roku.

Zgodnie z ustawą[3]), podwyżka stawki bazowej czynszu w skali roku może wynieść do 3 % wartości odtworzeniowej (w uzasadnionych przypadkach powyżej 3%). 

Podstawowym źródłem finansowania utrzymania mieszkaniowego zasobu Gminy Miasta Wejherowa będą: 

- przychody z czynszów za lokale mieszkalne i użytkowe; 

- przychody z czynszów za dzierżawę gruntów i garaży; 

- środki z budżetu gminy; 

- środki funduszu remontowego wspólnoty mieszkaniowej w budynkach, w których część lokali została wykupiona przez najemców; 

- dochody z tytułu sprzedaży lokali mieszkalnych; 

- pożyczki na prace termoizolacyjne, np.: WFOŚiGW. 

Właściciele lokali wspólnot mieszkaniowych, ponoszą wydatki związane z utrzymaniem lokalu, uczestniczą w kosztach eksploatacji i utrzymania części wspólnych nieruchomości oraz zarządu. 

Możliwe i celowe jest udzielanie przez gminę pomocy wspólnotom mieszkaniowym przy ubieganiu się przez nie o pozyskanie zewnętrznych środków finansowych na remonty i modernizacje części wspólnych budynków, w tym środków funduszy europejskich. 

Tabela Nr 12

Szacowane wpływy środków finansowych w latach 2013 - 2017 

Treść

Wpływy w latach (w zł)

2013

2014

2015

2016

2017

Czynsz      za lokale mieszkalne 

4 691 458,74 

4 808 745,21 

4 750 000,00 

4 700 000,00 

4 650 000,00 

Czynsz      za lokale użytkowe 

1 366 539,84 

1 400 703,34 

1 435 720,92 

1 471 613,94 

1 508 404,29 

Czynsz     za dzierżawę gruntu i garaży 

34 218,72 

35 074,19 

35 951,05 

36 849,82 

37 771,07 

Razem

6 092 217,31

6 244 522,74

6 221 671,97

6 208 463,76

6 196 175,36

Przyjęte założenia: 

1) Zmniejszenie zasobu komunalnego średniorocznie o łącznie 48 lokali, w tym 35 lokali z tytułu ich sprzedaży, 10 z tytułu rozbiórek budynków mieszkalnych oraz 3 z tytułu zwrotu budynków będących w samoistnym posiadaniu Gminy Miasta Wejherowa ich właścicielom. 

2) Zwiększenie dochodów z czynszów najmu lokali mieszkalnych i użytkowych o inflację: założono 2,5% rocznie (wielkość ta może ulec zmianie w zależności od poziomu inflacji w poszczególnych latach).

3) Utrzymanie ściągalności czynszów na poziomie 92%. 

Tabela Nr 13

Aktualny zasób mieszkaniowy Gminy Miasta Wejherowa bez pomieszczeń przynależnych – wg stanu na dzień 31.12.2012 r. 

 

Lokale mieszkalne
 

Lokale użytkowe
 

Razem
 

Ilość lokali
 

Pow. lokali (m²)
 

Ilość lokali

Pow. lokali (m²)
 

Ilość lokali

Pow. lokali (m²)
 

Budynki komunalne 

365 

15 723,41 

29 

1 897,26 

394 

17 620,67 

Budynki w samoistnym posiadaniu 
 

116 

5 804,52 

283,51 

117 

6 088,03 

Wspólnoty mieszkaniowe 
 

762 

35 729,88 

35 

2 751,00 

797 

38 480,88 

Budynki będące współwłasnością Gminy Miasta Wejherowa, osób fizycznych oraz prawnych 
 

16 

1 024,73 

77,43 

19 

1 102,16 

Budynki socjalne 
 

99 

2 494,60 

0,00 

99 

2 494,60 

Budynki w trwałym zarządzie 
 

0,00 

20 

3 224,37 

20 

3 224,37 

Pomieszczenia tymczasowe 
 

93,46 

0,00 

93,46 

Razem
 

1 362

60 870,60

88

8 233,57

1450

69 104,17

Przyjęte założenia: 

1) Zmniejszenie zasobu komunalnego średniorocznie o łącznie 48 lokali w tym 35 lokali z tytułu ich sprzedaży, 10 z tytułu rozbiórek budynków mieszkalnych oraz 3 z tytułu zwrotu budynków będących w samoistnym posiadaniu Gminy Miasta Wejherowa ich właścicielom. 

2) Zwiększenie dochodów z czynszów najmu lokali mieszkalnych o inflację: założono 2,5% rocznie (wielkość ta może ulec zmianie w zależności od poziomu inflacji).

3) Utrzymanie ściągalności czynszów na poziomie 92%. 

Tabela Nr 14

Przewidywana powierzchnia zasobów mieszkaniowych Gminy Miasta Wejherowa w latach 2013 – 2017[4])   

Rok

Powierzchnia(m²)

2013 

67 344,17 

2014 

67 984,17 

2015 

66 064,17 

2016 

64 144,17 

2017 

62 224,17 

Tabela Nr 15 

Wariant I

Wysokość środków finansowych przeznaczonych na remonty w latach 
2013 - 2017, zgodnie z założeniami tabeli nr 10, bez udziału środków zewnętrznych. 

 Treść 

Wysokość środków finansowych przeznaczonych na remonty w latach 

Razem 

2013 

2014 

2015 

2016 

2017 

1. 

Środki Gminne 

1 300 000 

1 300 000 

1 300 000

1 300 000 

1 300 000 

6 500 000 

2. 

Środki Gminne - udział Gminy w Funduszu Remontowym Wspólnot 

1 160 000 

1 160 000 

1 160 000 

1 160 000 

1 160 000 

5 800 000

Razem 

2 460 000 

2 460 000 

2 460 000 

2 460 000 

2 460 000 

12 300 000

 

Nakłady finansowe na remonty w zł/m² /m-c 

3,10 

3,09 

3,20 

3,32 

3,45 

 

Niezbędne nakłady finansowe na remonty w zł/m²/m-c z tabeli nr 11 

2,90 

2,97 

3,04 

3,12 

3,20 

 

Tabela nr 16

Wariant II

Wysokość środków finansowych przeznaczonych na remonty w latach 2013 - 2017, zgodnie z założeniami tabeli nr 10, z udziałem środków Gminy na dofinansowanie przebudowy systemów grzewczych.

Treść 

Wysokość środków finansowych przeznaczonych na remonty w latach 

Razem 

2013 

2014 

2015 

2016 

2017 

1. 

Środki Gminne 

1 300 000 

1 300 000 

1 300 000

1 300 000 

1 300 000 

6 500 000 

2. 

Środki Gminne - udział Gminy w Funduszu Remontowym Wspólnot 

1 160 000 

1 160 000 

1 160 000 

1 160 000 

1 160 000 

5 800 000

3.

Środki Gminne -dofinansowanie przebudowy systemów grzewczych.

600 000

600 000

600 000

600 000

600 000

3 000 000

Razem 

3 060 000 

3 060 000 

3 060 000 

3 060 000 

3 060 000 

15 300 000

Nakłady finansowe na remonty w zł/m² /m-c 

3,86 

3,84 

3,98 

4,13 

4,30 

 

Niezbędne nakłady finansowe na remonty w zł/m²/m-c z tabeli nr 11 

2,90 

2,97 

3,04 

3,12 

3,20 

 

 


VII. Wysokość wydatków w latach 2013 – 2017.

Przyjęte założenia: 

1) Zmniejszenie kosztów eksploatacji proporcjonalnie do wielkości zasobu i ich zwiększenie o założony wskaźnik inflacji w wysokości 2,5 %(wielkość ta może ulec zmianie w zależności od poziomu inflacji).

2) Zmiana kosztów podatków analogicznie jak w punkcie 1. 

3) Zmniejszenie kosztów zarządu we wspólnotach mieszkaniowych z tytułu sprzedaży lokali. 

Tabela Nr 17

Wydatki na gospodarkę mieszkaniową w latach 2013 - 2017.

 

Rok 

Budynki gminne 

Budynki Wspólnot Mieszkaniowych 

Razem 

Remonty 

Dofinansowanie przebudowy systemów grzewczych 

Eksploatacja 

Administracja 

Podatki i inne opłaty 

Dofinansowanie przebudowy systemów grzewczych 

Koszty Zarządu we Wspólnotach 

Eksploatacja 

Fundusz Remontowy 

2013 

1 300 000 

300 000

1 000 000 

2 400 000

80 000

300 000 

740 000 

1 160 000

7 280 000

2014 

1 300 000 

300 000 

1 000 000 

2 400 000

85 000 

300 000 

740 000 

1 160 000 

7 285 000 

2015 

1 300 000 

300 000

1 000 000 

2 400 000

90 000 

300 000

740 000

1 160 000 

7 290 000 

2016 

1 300 000 

300 000

1 000 000 

2 400 000

95 000

300 000 

740 000 

1 160 000 

7 295 000

2017 

1 300 000

300 000

1 000 000 

2 400 000

100 000 

300 000

740 000 

1 160 000

7 300 000

Ogółem 

6 500 000 

1 500 000

5 000 000

12 000 000 

450 000

1 500 000

3 700 000

5 800 000 

36 450 000

 


VIII. Działania mające na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.

Niezbędny zakres zamian lokali związanych z remontami budynków i lokali.

Mając na uwadze konieczność rozbiórki budynków o złym stanie technicznym, modernizację układu komunikacyjnego miasta oraz zabezpieczenie interesu gminy, dotyczy między innymi następujących budynków: 

1) 3 Maja 49A 

2) 12 Marca 159 

3) 10 Lutego 8 

4) 12 Marca 185A 

5) 12 Marca 226B 

6) Gdańska 149 

7) Kopernika 13A 

8) Przemysłowa 38

9) Przemysłowa  44

10) Śmiechowska 25 

11) Zamkowa 8 

12) Zamkowa 10 

13) Judyckiego 10, 

należy koniecznie zabezpieczyć 64 lokale mieszkalne już w latach 2013 – 2014. 

Planowana sprzedaż lokali.

Uwzględniając konieczność zabezpieczenia potrzeb Gminy Miasta Wejherowa, należy prowadzić dalszą prywatyzację lokali mieszkalnych i budynków komunalnych, zgodnie z rozdziałem III. 

IX. Inne konieczne działania.

Należy kontynuować lub podjąć następujące działania: 

- Inwentaryzacja zasobów. 

- Wyjaśnienie i uregulowanie stanu prawnego nieruchomości. 

- Aktualizacja i weryfikacja danych oraz zawartych umów w zasobach. 

- Inicjowanie i pomoc przy zamianie mieszkań. 

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Leszek Glaza

 


[1]) w rachunku przyjęto sprzedaż 35 mieszkań rocznie oraz poziom ubytków mieszkaniowych w wysokości 10 lokali rocznie, wynikający z niezbędnych wyburzeń budynków oraz 3 z tytułu zwrotu budynków będących w samoistnym posiadaniu Gminy Miasta Wejherowa ich właścicielom. Uwzględniono również utworzenie 4 lokali w 2013 r. i 64 lokali w 2014 r.

[2]) Przyjęto założenie, iż jednostkowe nakłady na techniczne utrzymanie będą  wzrastały na poziomie w wysokości około 2,5 % rocznie.

[3]) Ustawa o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.

[4]) W szacunku rachunku przyjęto sprzedaż 35 mieszkań rocznie oraz poziom ubytków mieszkaniowych w wysokości 10 lokali rocznie, wynikający z niezbędnych wyburzeń budynków oraz 3 z tytułu zwrotu budynków będących w samoistnym posiadaniu Gminy Miasta Wejherowa ich właścicielom. Uwzględniono również utworzenie 4 lokali w 2013 r. i 64 lokali w 2014 r. Do wyliczeń przyjęto średnią powierzchnię lokalu mieszkalnego w wysokości 40 m2.

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Wojciech Dzieliński 12-04-2013 15:09
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 09-04-2013
Ostatnia aktualizacja: Wojciech Dzieliński 12-04-2013 15:09