Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Miasta Wejherowa
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

UCHWAŁA Nr VIIIk/XXVIII/395/2021 RADY MIASTA WEJHEROWA z dnia 26 października 2021 r. w sprawie rozpatrzenia skargi

Uchwała Nr VIIIk/XXVIII/395/2021
Rady Miasta Wejherowa

z dnia 26 października 2021 r.

w sprawie rozpatrzenia skargi

Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2021 roku poz.1372, z późn. zmianami) w związku z art. 229 pkt.3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2021 roku poz.735, z późn. zmianami) ? po rozpatrzeniu skargi Pani K.H. z dnia 28 września 2021 roku (wpł. dnia 11 października 2021 roku przy piśmie sygn. akt: SKO Gd/5291/21 Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 4 października 2021 roku - na działalność Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie,

Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje:

§ 1. Po rozpatrzeniu skargi Pani K.H. z dnia 28 września 2021 roku na działalność Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej  w Wejherowie - Rada Miasta Wejherowa uznaje skargę  za bezzasadną z przyczyn określonych w uzasadnieniu, stanowiącym załącznik do uchwały.

§ 2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Miasta Wejherowa do powiadomienia Skarżącej o sposobie załatwienia skargi poprzez przesłanie oryginału uchwały wraz z załącznikiem.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Jacek Gafka


Załącznik do uchwały Nr VIIIk/XXVIII/395/2021
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 26 października 2021 r.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 4 października 2021 roku, doręczonym Radzie Miasta Wejherowa dnia                           11 października 2021 roku, Prezes Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku przekazał skargę Pani K.H. z dnia 28 września 2021 roku na działalność Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie.

Skarżąca zarzuciła Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Wejherowie, zwanemu dalej MOPS lub Ośrodkiem dużą dociekliwość pracowników socjalnych w żądaniu  od niej wyjaśnień co do sposobu sprawowania opieki nad dziećmi. Skarżąca zarzuciła też, że pracownicy socjalni poinformowali ją o pozbawieniu w związku z niewłaściwą opieką nad dziećmi świadczenia wychowawczego (tzw.500+). Skarżąca stwierdziła ponadto, że ma pretensje wobec pracowników socjalnych MOPS-u, którzy badając jej sytuację rodzinną dają bardziej wiarę nie jej a wyjaśnieniom jej byłego męża.

Wstępne postępowanie wyjaśniające przeprowadziła w tej sprawie Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miasta, która zapoznała się ze szczegółowymi informacjami w sprawie zarzutów skargi, których udzieliła Dyrektor MOPS.

W wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego skargę, Rada Miasta ustaliła, co następuje:

Już w sierpniu 2021 roku do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wpłynęło anonimowe pismo wskazujące na niewłaściwą opiekę skarżącej nad małoletnimi dziećmi.

Mając na względzie przede wszystkim dobro dziecka Ośrodek każdy sygnał tego rodzaju dokładnie weryfikuje w miarę posiadanych kompetencji i zasobów. Po otrzymaniu w/w anonimu pracownik socjalny, zgodnie z właściwością terytorialną współpracując z innymi pracownikami socjalnymi wchodził wielokrotnie w środowisko, aby rozeznać sytuację rodziny a w szczególności małoletnich dzieci. Należy podkreślić, że praca socjalna wykonywana przez każdego pracownika socjalnego z osobą objętą tą formą pomocy społecznej jest dobrowolna i opiera się na zasadzie współpracy. Wykonywanie zatem przez pracownika socjalnego  swoich obowiązków skarżąca nie może uważać za ponoszoną karę.

Zadaniem Ośrodka jest zweryfikowanie każdego sygnału, a w sytuacjach tego wymagających zasygnalizowanie właściwym instytucjom konieczności rozważenia zastosowania adekwatnych środków. Wymaga podkreślenia, że skarżąca przez cały czas zgadzała się na rozmowy z pracownikami socjalnymi i współpracowała w wyjaśnianiu sytuacji swoich dzieci.

Ośrodek wyjaśnił, że całkowicie nieprawdziwy jest zarzut skargi o powiadomieniu skarżącej przez pracowników socjalnych o zabraniu uprawnienia do świadczenia wychowawczego w związku z pojawiającymi się donosami co, do sprawowania przez nią opieki nad dziećmi. Opisane wyżej działania podjęte przez Ośrodek nie miały żadnego związku ze świadczeniem wychowawczym gdyż były realizowane w ramach zadań z zakresu pomocy społecznej a następnie procedury ?Niebieskiej Karty.?

Dyrektor Ośrodka wskazała ponadto, że skarżąca przedstawiła w swojej skardze zarzuty dotyczące swojego byłego męża, a rolą każdego ośrodka pomocy społecznej nie jest uczestniczenie w konfliktach rodzinnych po którejkolwiek ze stron.

Reasumując - Rada Miasta uznaje rozpatrzoną skargę za bezzasadną.

Pouczenie:

W przypadku gdy skarga w wyniku jej rozpatrzenia została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżąca ponowiła skargę bez wskazania nowych okoliczności ? organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy ? bez powiadamiania skarżącej (art. 239§1 Kpa).

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Jacek Gafka

 

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Wojciech Dzieliński 28-10-2021 11:52
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 28-10-2021
Ostatnia aktualizacja: - 28-10-2021 11:52