Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Miasta Wejherowa
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

UCHWAŁA Nr VIIIk/XXIII/315/2020 RADY MIASTA WEJHEROWA z dnia 15 grudnia 2020 r. w sprawie rozpatrzenia petycji

Uchwała Nr VIIIk/XXIII/315/2020
Rady Miasta Wejherowa

z dnia 15 grudnia 2020 r.

w sprawie rozpatrzenia petycji

Na podstawie art.18 ust.2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 roku poz. 713 z późn. zm.) oraz art. 9 ust. 2 i art.13 ust.1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 roku o petycjach (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 roku poz. 870 z późn. zmianami)

Rada Miasta Wejherowa
uchwala, co następuje:

§ 1. 1. Po rozpatrzeniu petycji z dnia 26 października 2020 roku (wpł. dnia 29.10.2020 roku) A.K. w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości za część roku 2020 przedsiębiorców prowadzących działalność gastronomiczną ? Rada Miasta Wejherowa nie uwzględniła złożonej petycji.

2. Uzasadnienie stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

3. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Miasta Wejherowa do poinformowania składającego petycję o sposobie jej rozpatrzenia.

§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Jacek Gafka

 

 

Załącznik do uchwały Nr VIIIk/XXIII/315/2020
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 15 grudnia 2020 r.

Uzasadnienie

W dniu 29 października 2020 roku wpłynęła do Rady Miasta Wejherowa petycja datowana na dzień 26.10.2020 roku wejherowskiego przedsiębiorcy postulująca wprowadzenie zwolnienia z podatku od nieruchomości za część roku 2020 dla przedsiębiorców prowadzących działalność gastronomiczną.

Wstępne postępowanie wyjaśniające, co do zasadności petycji przeprowadziła Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miasta, która zapoznała się z wyczerpującymi informacjami ze strony Prezydenta Miasta wskazującymi powody, dla których  Gmina Miasta Wejherowa dotąd nie skorzystała z ustawowej możliwości wprowadzenia zwolnienia podatkowego w tym zakresie przewidzianego ustawą o szczególnych rozwiązaniach zwalczających COVID-19.                                                                                   

Zgodnie z art. 15 p ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 568) ? Rada gminy może wprowadzić, w drodze uchwały, za część roku 2020, zwolnienia z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.

Podejmując decyzje w zakresie przyznawania ulg podatkowych czy obniżenia innych świadczeń (np. stawek czynszu) dla przedsiębiorców organ samorządu terytorialnego musi mieć na uwadze finanse gminy, bowiem wpływy z podatków i opłat przeznaczane są w całości  na świadczenia dla lokalnej społeczności, czyli na wypełnianie zadań nałożonych na gminę ustawą.

Każde zwolnienie z podatków lokalnych przyczynia się do pogorszenia i tak już trudnej sytuacji samorządu. Zwalniając podatników (przedsiębiorców) z obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości gmina traci dwa razy - nie otrzyma podatku, a jednocześnie w ramach subwencji otrzyma mniej pieniędzy.

Obowiązujące aktualnie przepisy ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego przewidują, że w celu ustalenia części wyrównawczej subwencji ogólnej, przyjmuje się dochody, które jednostka samorządu terytorialnego może uzyskać z podatków (rolnego, leśnego i od nieruchomości), a także skutki finansowe wynikające z zastosowania ulg lub zwolnień w spłacie zobowiązań podatkowych.

Gmina, która zdecyduje się na pozbawienie w wyniku uchwalonych zwolnień podatkowych, kwot z tytułu podatku od nieruchomości dostanie przez to niższą część wyrównawczą subwencji ogólnej, która to ustalana jest w przypadku niższego poziomu dochodów podatkowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca w porównaniu do średniej krajowej.

Obecna sytuacja gospodarcza kraju przyczynia się do problemów finansowych  jednostek samorządu terytorialnego. Spadek dochodów ma zasadniczy wpływ na bieżącą płynność JST, czyli na zdolność do regulowania bieżących zobowiązań.

Ponadto należy mieć na uwadze, że stosownie do art.242 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U z 2019 poz.869 ze zm.) ustawodawca zakazał zaciągania zadłużenia na deficyt bieżący, czyli na pokrycie wydatków w sytuacji, gdy są one wyższe od dochodów bieżących. Jednocześnie samorząd nie może też nie pokryć swoich zobowiązań (np. kosztów funkcjonowania oświaty czy opłat za energię elektryczną).

Niezrealizowanie zaplanowanych dochodów  (m.in. poprzez mniejsze transfery z budżetu państwa PIT i CIT, ubytki z opłaty targowej czy opłaty za parkingi) spowoduje brak środków na realizację bieżących zadań takich jak utrzymanie czystości, realizację miejskich zadań inwestycyjnych czy ograniczenie zakresu świadczonych usług publicznych.

W bieżącym roku ze względu na trudną sytuację budżetu, Miasto realizuje tylko te inwestycje, które zostały już rozpoczęte lub mają finansowanie z zewnątrz. Pozostałe inwestycje zostaną wstrzymane z powodu braku funduszy.

Przedstawiona wyżej trudna sytuacja budżetu nie pozwala Miastu na wprowadzenie zwolnienia w podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców, a w tej liczbie także dla przedsiębiorców prowadzących działalność gastronomiczną.

Rada Miasta rozpatrując niniejszą petycję miała również na uwadze, ze Prezydent Miasta Wejherowa w skrajnych przypadkach udziela pomocy podatnikom i to nie tylko z branży gastronomicznej rozpatrując indywidualne wnioski przedsiębiorców o ulgi podatkowe w ich trudnej sytuacji związanej ze skutkami koronawirusa.

Z powyższych powodów Rada Miasta nie uwzględniła wniesionej petycji.

Pouczenia:

1.Postępowanie w sprawie wniesionej petycji jest postępowaniem jednoinstancyjnym. Nie służą w tym postępowaniu żadne środki odwoławcze (art. 9 ust. 2 ustawy o petycjach).

2.Sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi (art.13 ust.2 w/w ustawy o petycjach).

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa


Jacek Gafka

 

 

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Wojciech Dzieliński 17-12-2020 12:32
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 17-12-2020
Ostatnia aktualizacja: Wojciech Dzieliński 17-12-2020 12:40