Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Miasta Wejherowa
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Uchwała Nr VIk/V/50/2011 Rady Miasta Wejherowa z dnia 28 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Miasta Wejherowa lub jej jednostkom podległym oraz wskazania organu i osób do tego uprawnionych

Uchwała Nr VIk/V/50/2011
Rady Miasta Wejherowa

z dnia 28 lutego 2011 r.

w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Miasta Wejherowa lub jej jednostkom podległym oraz wskazania organu i osób do tego uprawnionych 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 59 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn.zm.), 


Rada Miasta Wejherowa 
uchwala, co następuje: 
 

§ 1. Określa się szczegółowe zasady, sposób i tryb umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Miasta Wejherowa lub jej jednostkom organizacyjnym, warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazuje się organ lub osoby uprawnione do udzielenia tych ulg. 

§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o: 

1) należnościach pieniężnych - rozumie się przez to kwotę główną zobowiązań mających charakter cywilnoprawny, odsetki za zwłokę, koszty postępowania sądowego i egzekucyjnego, według stanu na dzień udzielenia ulgi; 

2) dłużniku - rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej; 

3) wierzycielu - rozumie się przez to Gminę Miasta Wejherowa oraz jej nieposiadające osobowości prawnej jednostki organizacyjne; 

4) przedsiębiorcy - rozumie się przez to przedsiębiorcę, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity Dz.U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.); 

5) uldze - rozumie się przez to umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty spłaty należności pieniężnych przypadających Gminie Miasta Wejherowa lub jej jednostkom organizacyjnym. 

§ 3. 1. W przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną udzielenie jej następuje zgodnie z przepisami Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i art. 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz.Urz. WE L 379 z 28.12.2006 r.). 

2. Łączna wartość pomocy udzielonej przedsiębiorcy na podstawie niniejszej uchwały nie może przekroczyć równowartości dopuszczalnej wartości pomocy, o której stanowi Rozporządzenie wymienione w ust. 1. 

3. Wartość udzielonej pomocy de minimis podlega sumowaniu, niezależnie od organu, który tej pomocy udzielił. 

4. W celu uzyskania pomocy, o której mowa w ust. 1 przedsiębiorca zobowiązany jest do przedstawienia organowi udzielającemu pomocy, zaświadczeń i oświadczeń, o których mowa w art. 37 ust. 1 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tekst jednolity Dz.U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 z późn. zm.). 


§ 4. 1. Należności pieniężne mogą być umarzane z urzędu w całości, jeżeli: 

1) osoba fizyczna - zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6.000 zł; 

2) osoba prawna - została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie; 

3) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne; 

4) jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji; 

5) zachodzi ważny interes dłużnika lub interes publiczny. 

2. Udzielenie ulgi, o której mowa w ust. 1 następuje w formie pisemnej. 

§ 5. 1. Należności pieniężne mogą być na wniosek dłużnika w całości lub w części umarzane, ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym, w szczególności jeżeli: 

1) dłużnik - osoba fizyczna nie jest w stanie uiścić należności ze względu na wysokość dochodów oraz zagrożenie dla egzystencji dłużnika i osób będących na jego utrzymaniu wywołane: ubóstwem, bezrobociem, niepełnosprawnością, długotrwałą lub ciężką chorobą dłużnika lub członka jego rodziny, sieroctwem, potrzebą ochrony macierzyństwa lub wielodzietnością, alkoholizmem, narkomanią, gdy w rodzinie są małoletnie dzieci, klęską żywiołową lub ekologiczną, zdarzeniem losowym lub sytuacją kryzysową; 

2) dłużnik - osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, znalazła się w przejściowej trudnej sytuacji ekonomicznej. 

2. Udzielanie ulg, o których mowa w ust. 1 następuje w formie pisemnej poprzez zawarcie porozumienia między dłużnikiem a organem lub osobą uprawnioną wymienioną w § 8 uchwały. 

3. Odmowa udzielania ulg, o których mowa w ust. 1 następuje w formie pisemnej - jednostronnego oświadczenia woli złożonego przez organ lub osobę uprawnioną wymienioną w §8 uchwały. 

4. W przypadku odroczenia lub rozłożenia spłaty należności na raty, należność nie podlega oprocentowaniu od dnia zawarcia porozumienia, o którym mowa w ustępie 2. 

§ 6. 1. Wniosek o udzielenie ulgi dłużnik składa wierzycielowi. 

2. Wniosek o udzielenie ulgi powinien zawierać informacje dotyczące wystąpienia okoliczności, o których mowa w § 5 ust. 1 uchwały, opis aktualnej sytuacji finansowej oraz wszelkie inne okoliczności uzasadniające składany wniosek, a jeżeli wniosek składa osoba fizyczna - oświadczenie majątkowe, którego wzór stanowi Załącznik do uchwały. 

3. Do wniosku powinny zostać dołączone dokumenty potwierdzające okoliczności w nim wymienione. 

4. W przypadku stwierdzenia, iż przedstawione dokumenty są niewystarczające do udzielenia ulgi, organ lub osoba uprawniona wymieniona w § 8 uchwały wzywa dłużnika do ich uzupełnienia. 

5. Nieuzupełnienie wniosku przez dłużnika w wyznaczonym terminie, powoduje pozostawienie go bez rozpatrzenia. 

§ 7. Umorzenie należności pieniężnych, za które odpowiada więcej niż jeden dłużnik, może nastąpić w przypadku, gdy warunki umorzenia są spełnione przez wszystkich dłużników. 

§ 8. 1. Do udzielania ulg uprawniony jest Prezydent Miasta Wejherowa bez względu na wysokość kwoty należności pieniężnych; w przypadku należności pieniężnej, której wartość przewyższa kwotę 50.000 zł jej umorzenie wymaga uzyskania opinii Komisji Budżetu i Finansów Rady Miasta Wejherowa. 

2. Prezydent Miasta Wejherowa może upoważnić kierowników jednostek organizacyjnych Gminy Miasta Wejherowa do udzielania ulg w stosunku do należności przypadających kierowanym przez nich jednostkom, których wysokość nie przekracza 5.000 zł. 

§ 9. 1. Należność pieniężna staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami należnymi od pierwotnego terminu wymagalności do dnia zapłaty, w przypadku gdy zostanie ustalone, że: 

1) dowody, na podstawie których organ lub osoba uprawniona udzieliła ulgi, okazały się fałszywe; 

2) dłużnik wprowadził organ lub osobę uprawnioną w błąd co do okoliczności uzasadniających udzielenie ulgi. 

2. Należność pieniężna może być natychmiast wymagalna wraz z odsetkami należnymi od pierwotnego terminu wymagalności do dnia zapłaty, w przypadku gdy dłużnik nie spłacił należności pieniężnej w odroczonym terminie lub dłużnik nie spłacił w terminie którejkolwiek z rat. Decyzję o postawieniu wierzytelności w stan natychmiastowej wymagalności podejmuje organ lub osoba uprawniona wymieniona w § 8 uchwały, informując o tym dłużnika na piśmie. 

§ 10. Do wniosków o udzielenie ulg dotyczących należności mających charakter cywilnoprawny, nierozpoznanych do dnia wejścia w życie uchwały, stosuje się przepisy niniejszej uchwały. 

§ 11. Prezydent Miasta Wejherowa w corocznym sprawozdaniu z wykonania budżetu Miasta przedstawia Radzie Miasta Wejherowa informację o łącznej liczbie i kwocie dokonanych umorzeń. 

§ 12. Tracą moc: 

1) uchwała Nr IVk/XLI/484/2006 Rady Miasta Wejherowa z dnia 26 września 2006 r. w sprawie zaniechania prowadzenia postępowania windykacyjnego oraz umarzania niektórych wierzytelności Gminy Miasta Wejherowa lub jej jednostek organizacyjnych; 

2) uchwała Nr IVk/XXXIII/385/2005 Rady Miasta Wejherowa z dnia 27 września 2005 r. w sprawie zasad i trybu umarzania wierzytelności z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów Ustawy - Ordynacja podatkowa, oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności i wskazania organu do tego upoważnionego. 

§ 13. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Wejherowa 

§ 14. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego. 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa 


Leszek Glaza

 


Załącznik do Uchwały Nr VIk/V/50/2011
Rady Miasta Wejherowa
z dnia 28 lutego 2011 r.


................................................................ 
imię i nazwisko 
................................................................ 
adres 
................................................................ 
NIP 
................................................................ 
PESEL 
................................................................ 
numer telefonu 

OŚWIADCZENIE O STANIE MAJĄTKOWYM 


W związku ze złożonym wnioskiem z dnia ............................................................................... 
w  sprawie ............................................................................................................................................ 
opłaty z tytułu ....................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................... 

oświadczam, co następuje: 

I. Przyczyna powstałych zaległości: 

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ 

II. Sytuacja materialna Dłużnika: 

1. Wysokość dochodów własnych netto (należy właściwe podkreślić i uzupełnić oraz dołączyć stosowne zaświadczenia): 

a) ze stosunku pracy .................................................................................................................................. 

b) z działalności gospodarczej (proszę podać jej zakres) ......................................................................... 

c) z gospodarstwa rolnego (proszę również podać jego powierzchnię i zakres działalności rolniczej) .................................................................................................................................................................. 

d) pozostałe (proszę właściwe podkreślić i uzupełnić) 

- renta (inwalidzka grupa ........., rodzinna) ............................................................................................... 

- emerytura ................................................................................................................................................ 

- prace zlecone .......................................................................................................................................... 

- zasiłek dla bezrobotnych ........................................................................................................................ 

- zasiłek z opieki społecznej ..................................................................................................................... 

- alimenty .................................................................................................................................................. 


2. Wysokość dochodów netto osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (należy właściwe podkreślić i uzupełnić oraz dołączyć stosowne zaświadczenia i podać stopień pokrewieństwa) 

a) ze stosunku pracy ................................................................................................................................. 

b) z działalności gospodarczej (proszę podać jej zakres) ......................................................................... 

c) z gospodarstwa rolnego (należy również podać jego powierzchnię i zakres działalności rolniczej) .................................................................................................................................................................. 

d) pozostałe (należy właściwe podkreślić i uzupełnić) 

- renta (inwalidzka grupa ........., rodzinna) ............................................................................................... 

- emerytura ................................................................................................................................................ 

- prace zlecone .......................................................................................................................................... 

- zasiłek dla bezrobotnych ........................................................................................................................ 

- zasiłek z opieki społecznej ..................................................................................................................... 

- alimenty .................................................................................................................................................. 

3. Ilość osób pozostających na utrzymaniu Dłużnika, w tym ilość dzieci uczących się (należy podać płeć, wiek i rodzaj szkoły, do której uczęszczają) 

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ 

4. Posiadany majątek; zajmowane mieszkanie 

a) nieruchomości (należy podkreślić i uzupełnić) 

- dom jednorodzinny o powierzchni ...................... 

- mieszkanie – własność o powierzchni ...................... 

- mieszkanie spółdzielcze lokatorskie o powierzchni ...................... 

- mieszkanie spółdzielcze własnościowe o powierzchni ...................... 

- mieszkanie komunalne o powierzchni ...................... 

- działka budowlana o powierzchni ...................... 

Miesięczna wysokość opłat eksploatacyjnych (należy dołączyć kopie rachunków) 

- czynsz ...................... 

- energia elektryczna ...................... 

- gaz ...................... 

- inne ...................... 

b) środki transportowe (należy właściwe podkreślić, podać markę, numer rejestracyjny i rok produkcji) 

- samochody ciężarowe ............................................................................................................................. 

- samochody osobowe ............................................................................................................................... 

- inne, np. przyczepy ................................................................................................................................. 

c) inne składniki majątku, np. oszczędności, udziały i akcje w spółkach prawa handlowego 

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ 

5. Źródło utrzymania w przypadku pozostawania bez pracy (jeśli Dłużnik znajduje się na utrzymaniu osób trzecich należy podać rozmiar pomocy) 

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ 

III. Inne okoliczności mające wpływ na sytuację materialną Dłużnika, np. choroba, wypadek, kradzież, status bezrobotnego bez prawa do zasiłku. 

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ 

IV. Uwagi – np. inne posiadane zaległości z wyszczególnieniem z jakich tytułów i na jaką kwotę 

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ 

V. Złożony wniosek dotyczy ulgi ............................................................................................................. 

w zakresie (należy właściwe podkreślić i uzupełnić): 

- umorzenia zaległości wraz z odsetkami ................................................................................................. 

- umorzenia odsetek .................................................................................................................................. 

- umorzenia odsetek i rozłożenia zaległej opłaty na raty – ilość rat ....................– a w razie nie umorzenia odsetek – rozłożenia płatności zaległej opłaty wraz z odsetkami na raty – ilość rat ................................................................................................................................................................... 

- rozłożenia na raty bieżącej opłaty .......................................................................................................... 

- inna ......................................................................................................................................................... 


Pouczenie: 
Oświadczenie powyższe składam pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań – za co, zgodnie z art. 233 Kodeksu karnego, grozi kara pozbawienia wolności do lat 3. 

 

...................................

.................................................

data

podpis Dłużnika

 

Wszystkie informacje należy przedstawić razem z wnioskiem o udzieleni ulgi lub w ciągu 14 dni od daty otrzymania wezwania. W przypadku nie dostarczenia w podanym terminie żądanych informacji, wniosek pozostanie bez rozpatrzenia.

 

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa 


Leszek Glaza

 

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Wojciech Dzieliński 03-03-2011 09:03
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 03-03-2011
Ostatnia aktualizacja: - 03-03-2011 09:03