Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Gmina Miasta Wejherowa
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Uchwała Nr VIk/XIX/246/2012 Rady Miasta Wejherowa z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie przyjęcia i wdrożenia Programu Aktywności Lokalnej "Wspólna sprawa" dla Miasta Wejherowa na lata 2012 - 2013

Uchwała Nr VIk/XIX/246/2012
Rady Miasta Wejherowa

z dnia 26 czerwca 2012 r.

w sprawie przyjęcia i wdrożenia Programu Aktywności Lokalnej "Wspólna sprawa" dla Miasta Wejherowa na lata 2012 - 2013

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) i art. 110 ust. 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz. U. z 2009 roku Nr 175, poz. 1362 z późniejszymi zmianami)  

Rada Miasta Wejherowa 
uchwala, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się do realizacji Program Aktywności Lokalnej „Wspólna sprawa” dla Miasta Wejherowa na lata 2012-2013, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.  

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Wejherowa oraz Dyrektorowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie.  

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.  

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa 


Leszek Glaza

 


Załącznik do Uchwały Nr VIk/XIX/246/2012  
Rady Miasta Wejherowa  
z dnia 26 czerwca 2012 r. 

PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ "WSPÓLNA SPRAWA" DLA MIASTA WEJHEROWA NA LATA 2012 - 2013


 

Rozdział 1.
Podstawa prawna

§ 1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wejherowie postanawia opracować i zrealizować Program Aktywności Lokalnej, zwany dalej „programem” w celu: 

1. realizacji działań na rzecz aktywizacji społecznej i rozwiązywania problemów społeczności lokalnej, 

2. zapewnienia współpracy i koordynacji działań instytucji i organizacji istotnych dla zaspokajania potrzeb członków społeczności lokalnej Miasta Wejherowa. 

§ 2. Program skierowany jest do wybranych środowisk lokalnych jak również do członków danych społeczności. Oznacza to, że w ramach programu można prowadzić działania aktywizacyjne adresowane do osób mieszkających na pewnej przestrzeni, obejmującej obszar Miasta Wejherowa, w tym: osiedla, dzielnicy, ulicy itp. 

§ 3. Program Aktywności Lokalnej dla Miasta Wejherowa na lata 2012 - 2013, stanowiący lokalny program pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, jest wymaganym dokumentem do realizacji projektów systemowych dla ośrodków pomocy społecznej. Dokument opracowany został w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytetu VII. Promocja integracji społecznej Działania 7.1 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji Poddziałanie 7.1.1 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji poprzez ośrodki pomocy społecznej. 

Podstawę prawną programu stanowi art. 110 ust. 10 lub art. 112 ust. 12 ustawy o pomocy społecznej, zgodnie, z którym rada gminy lub rada powiatu, biorąc pod uwagę potrzeby w zakresie pomocy społecznej, opracowuje i kieruje do wdrożenia lokalne programy pomocy społecznej. 

§ 4. Przyjęte w Programie Aktywności Lokalnej założenia są zgodne z zawartymi w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Wejherowa na lata 2006 - 2012. Są one także zgodne z założeniami nadrzędnych dokumentów, które kreują politykę społeczną Unii Europejskiej i politykę społeczną na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, tj. 

1. Narodową Strategią Spójności na lata 2007 – 2013, 

2. Strategią Rozwoju Kraju 2007 – 2015, 

3. Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki na lata 2007 - 2013, 

4. Szczegółowym Opisem Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, 

5. Narodowymi Strategicznymi Ramami Odniesienia 2007 – 2013, 

6. Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu  Operacyjnego  Kapitał Ludzki, 

7. Zasadami przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej, Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie oraz Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, 

8. Zasadami finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, 

9. Ustawą z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 roku Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.), 

10. Ustawą z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728 z późn.zm.). 

§ 5. Wymienione powyżej dokumenty zakładają realizację działań służących rozwojowi społeczno-gospodarczemu, a co za tym idzie podniesienie poziomu i jakości życia obywateli. Jednym z najważniejszych elementów w tym zakresie jest budowanie zintegrowanych społeczności, w których każda osoba i rodzina będzie mogła realizować swoje plany i aspiracje życiowe. Natomiast w trudnych dla siebie sytuacjach będzie mogła uzyskiwać niezbędną pomoc i wsparcie ze strony wspólnoty, instytucji i organizacji działających w ramach i na rzecz tej właśnie społeczności. 

§ 6. Kluczowym wyzwaniem Programu Aktywności Lokalnej jest przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego poszczególnych osób i całych grup społecznych. Wykluczenie społeczne jest zjawiskiem szczególnie niepokojącym, zwłaszcza ze względu na sytuację społeczno-ekonomiczną, która  zagraża wielu osobom i grupom, w tym m.in.: 

1. osobom długotrwale bezrobotnym, 

2. niepełnosprawnym, 

3. rodzinom niezaradnym życiowo, 

4. rodzinom dysfunkcyjnym, 

5. matkom samotnie wychowującym dzieci, 

6. osobom bezdomnym, 

7. uzależnionym, 

8. opuszczającym zakłady karne i placówki penitencjarne, 

9. dzieciom i młodzieży ze środowisk zaniedbanych wychowawczo, 

10. dzieciom i młodzieży wychowujących się w zastępczych formach opieki, 

11. przedstawicielom mniejszości narodowej i etnicznej. 

§ 7. Priorytetowe działania przeciwdziałające wykluczeniu społecznemu zgodnie z dokumentami wymienionymi w § 4 powinny być w szczególności ukierunkowane na: 

1. wspieranie różnych form aktywizacji społecznej, zawodowej, edukacyjnej i zdrowotnej mieszkańców Miasta Wejherowa, w szczególności świadczeniobiorców pomocy społecznej, 

2. zwiększenie aktywności lokalnych instytucji i organizacji oraz podejmowanie przez nie współpracy na rzecz rozwiązywania lokalnych problemów, 

3. ograniczenie obszarów ubóstwa, 

4. promocję działań prospołecznych, 

5. wspieranie lokalnych inicjatyw obywatelskich, 

6. upowszechnianie kształcenia ustawicznego, 

7. wspieranie rozwoju podmiotów gospodarki społecznej. 

§ 8. Program Aktywności Lokalnej jest zgodny z podstawowymi zasadami życia społecznego, a w szczególności z zasadą pomocniczości, partycypacji społecznej i współodpowiedzialności. Zakładane działania nakładają nacisk na aspekt samopomocy, którego idea polega na wyzwoleniu i wykorzystywaniu wewnętrznych zasobów oraz kompetencji osób, grup oraz społeczności lokalnych. Natomiast zadaniem sił zewnętrznych (władz samorządowych) jest wspieranie i wzmacnianie tego potencjału oraz tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi. 

§ 9. Przy realizacji programu do wykorzystania (współpracy), w zależności od potrzeb będą zasoby: 

1. Lokalowe: siedziba Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie, Świetlica Środowiskowa w Wejherowie przy ul. Kopernika 16, Świetlica Środowiskowa w Wejherowie przy ul. Narutowicza 2 oraz zasoby społeczności lokalnych. 

2. Kadrowe: pracownicy socjalni Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie, kadra Świetlic Środowiskowych, specjaliści w zależności od potrzeb, w tym: psycholog, pedagog, doradca zawodowy, doradca finansowy, prawnik, policjanci, kuratorzy, dzielnicowi oraz osoby bezpośrednio związane ze środowiskiem społeczności lokalnej. 

§ 10. Realizacja Programu Aktywności Lokalnej odbywać  się będzie przy współudziale Urzędu Miejskiego w Wejherowie, Powiatowego Urzędu Pracy w Wejherowie, organizacji pozarządowych, policji, prywatnych przedsiębiorców, Wejherowskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego, Rad Osiedlowych, mediów oraz innych zaangażowanych. 

Rozdział 2.
Zasady realizacji Programu Aktywności Lokalnej

§ 11. Podstawę do podejmowania wszelakich działań na rzecz rozwoju i upowszechniania aktywnej integracji stanowi projekt systemowy realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wejherowie pt. „W drodze do pracy”, którego zasady określają wytyczne Ministerstwa Rozwoju Regionalnego „Zasady przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej, Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie oraz Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013”. 

§ 12. Program Aktywności Lokalnej w ramach projektu systemowego realizowany jest za pomocą: 

1. środowiskowej pracy socjalnej, 

2. instrumentów aktywnej integracji, 

3. działań o charakterze środowiskowym. 

Rozdział 3.
Opis sytuacji problemowej

Miasto Wejherowo według danych statystycznych na dzień 31.12.2011r., liczyło 48 845 mieszkańców, w tym 25 553 kobiet i 23 292 mężczyzn. Na przestrzeni lat statystyki Urzędu Miejskiego w Wejherowie odnotowują ciągły wzrost liczby mieszkańców ( Wykres nr 1 ). 

Najwyższą liczebnością charakteryzują się mieszkańcy w wieku 18-40 lat, znajdujący się w wieku produkcyjnym. Powyższy wskaźnik wskazywać może na duży przyrost naturalny jak i dużą migrację mieszkańców okolicznych gmin do miasta, głównie w poszukiwaniu zatrudnienia. Wykres nr 2 przedstawia liczbę mieszkańców w podziale na kategorie wiekowe w latach 2009 - 2011 w połączeniu z prognozą na 2013 r. 

Wykres nr 1 Opracowanie własne.

   Wykres nr 2 Opracowanie własne.

Kryzys gospodarczy w znacznej mierze przyczynił się do zwiększenia liczby osób bezrobotnych w regionie, co stanowi jeden z głównych problemów społecznych miasta. Duży odsetek osób pozostających bez zatrudnienia z powodu ubóstwa staje się klientami Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Osoby te są w szczególności narażone na marginalizację i wykluczenie społeczne. Na dzień 31.12.2011 r. w Powiatowym Urzędzie Pracy w Wejherowie zarejestrowanych było 2 328 osób, w tym długotrwale bezrobotnych było 943, zaś bezrobotnych z prawem do zasiłku odnotowano 355. Stopa bezrobocia wyniosła 14,2% co stanowi wartość o 2,5% wyższą w stosunku do średniej województwa pomorskiego oraz o 2,4% w stosunku do całego kraju. Wzrost liczby osób bezrobotnych zarejestrowanych w PUP na przestrzeni lat 2009 – 2012 z uwzględnieniem prognozy na rok 2013 przedstawiony został na Wykresie nr 3.

Wykres nr 3 Opracowanie własne.

Istotnym problemem związanym ze wzrostem liczby mieszkańców miasta, jak również kumulatywnym wzrostem liczby osób bezrobotnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy, jest brak zasobów lokalowych dla rodzin najuboższych. Tak też mimo corocznego wzrostu liczby mieszkań socjalnych, kumulatywnie wzrasta także liczba osób oczekujących na przydział mieszkania. Brak bazy mieszkaniowej spowodowany jest stale rosnącymi potrzebami, zarówno mieszkańców rodzimych jak i napływowych znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Osobami zwracającymi się o przydział mieszkania są w głównej mierze osoby, których dochody nie osiągają pułapu pozwalającego na kupno bądź wynajem mieszkania we własnym zakresie. Wzrost liczby osób oczekujących na przydział mieszkań socjalnych w stosunku do liczby jednostek lokalowych przedstawiony został na Wykresie nr 4. Z zebranych danych wynika, że zarówno liczba mieszkań w zasobach gminy jak również mieszkań socjalnych systematycznie spada, zaś liczba osób oczekujących rośnie z roku na rok. 

Mieszkania socjalne, przeznaczone są dla osób najuboższych, niezaradnych życiowo, wykluczonych społecznie i zawodowo, co przyczynia się do kumulacji obszarów tzw. „biedy” na danych obszarach. Wykluczenie występuje tu, jako czynnik naturalny, charakteryzujący się odosobnieniem z udziału w życiu społecznym jednostek, grup społecznych w stosunku do ich otoczenia. Marginalizacja uniemożliwia mieszkańcom danej społeczności pełen udział w życiu społecznym czy kulturowym. W przypadku wykluczenia społecznego wejherowskich osiedli, podlegających niniejszej diagnozie, czynnikami mającymi największy wpływ są bezrobocie, ubóstwo i uzależnienia. W sytuacji, w której dochodzi do koncentracji tego typu problemu na określonej przestrzeni (osiedlu, dzielnicy itp.), pojawia się specyficzna subkultura ubóstwa, co często prowadzi do wytworzenia „podklasy”, w której wzory zachowań i systemy wartości podlegają dziedziczeniu w następnych pokoleniach. Pod wpływem dużego stopnia marginalizacji na obszarach miejskich dochodzi do powstawania tzw. „gett”. 

Wykres nr 4 Opracowanie własne.

Stosunek liczby ludności Wejherowa w odniesieniu do liczby osób korzystających z pomocy społecznej w roku 2011 wynosił 7,01 %. Liczba osób korzystających ze świadczeń Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej na przestrzeni lat 2009-2011 wraz z prognozą na rok 2013 przedstawiona została na Wykresie nr 5.

Wykres nr 5 Opracowanie własne.

Klienci Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie są nie tylko źle postrzegani przez otoczenie, ale przede wszystkim przez siebie samych. Brak wiary w możliwość zmiany swojej sytuacji, w połączeniu z ubóstwem, wyklucza możliwość auto aktywizacji. Osoby zamieszkujące obszary zmarginalizowane znajdujące się na terenie miasta Wejherowa, wykazują znaczne obniżenie poziomu aktywności społecznej i zawodowej. Powielanie przez dzieci i młodzież negatywnych wzorców zachowań przekłada się na ich dalsze życie. Naśladowanie wykluczonych społecznie rodziców w połączeniu z nieświadomym modelowaniem zachowań własnych, wymaga częstych interwencji specjalistów. Pomoc instytucjonalna winna zostać skierowana, zarówno do osób już wykluczonych jak i w ramach działań profilaktycznych do najmłodszych uczestników życia społeczności lokalnej. 

Rozdział 4.
Cel główny i cele szczegółowe

§ 13. Głównym celem Programu Aktywności Lokalnej jest poprawa jakości życia mieszkańców miasta zagrożonych marginalizacją, wykluczeniem społecznym. 

§ 14. Do celów szczególnych Programu Aktywności Lokalnej należą: 

1. wyposażenie mieszkańców środowisk zagrożonych wykluczeniem i marginalizacją w nową wiedzę i umiejętności społeczne, 

2. wyposażenie mieszkańców środowisk zagrożonych wykluczeniem i marginalizacją w nową wiedzę i umiejętności zawodowe, 

3. integracja środowisk wykluczonych i zmarginalizowanych ze środowiskiem lokalnym, 

4. przygotowanie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i zawodowym do wejścia lub powrotu na rynek pracy, 

5. upowszechnianie nowych wzorców pracy socjalnej w mieście Wejherowie, 

6. profilaktyka skierowana do dzieci, młodzieży i dorosłych mająca na celu zmniejszenie zagrożeń związanych z wykluczeniem społecznym i zawodowym, 

7. wzbudzenie aktywności społecznej w środowisku lokalnym. 

Rozdział 5.
Grupa docelowa – odbiorcy programu

§ 15. Program Aktywności Lokalnej skierowany zostanie do: 

1. mieszkańców Miasta Wejherowa, korzystających ze świadczeń pomocy społecznej, 

2. osób skupionych wokół konkretnego środowiska, społeczności, 

3. osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym: 

1) osób długotrwale bezrobotnych, niepełnosprawnych, w tym z zaburzeniami psychicznymi, 

2) osób po zwolnieniu z zakładu karnego lub innej placówki penitencjarnej, 

3) osób bezdomnych, 

4) osób nieaktywnych zawodowo z uwagi na opiekę nad dziećmi lub innymi osobami zależnymi, 

5) osób uzależnionych od alkoholu lub innych środków odurzających, poddających się procesowi leczenia lub będących po jego zakończeniu, 

6) osób z problemami w sprawach opiekuńczo-wychowawczych lub dotyczących rodziny w kryzysie, zwłaszcza rodziny niepełnej lub wielodzietnej, 

7) osób opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze (zgodnie z art. 19 ust. 6 ustawy o pomocy społecznej), uchodźców, cudzoziemców posiadających zgodę na pobyt tolerowany oraz cudzoziemców posiadających zezwolenie na osiedlenie się, zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego WE lub objętych ochroną uzupełniającą, mający trudności z integracją zawodową i społeczną, 

8) młodzieży w wieku od 15 do 25 roku życia, pochodzącej ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym (w tym znajdujących się w rodzinach naturalnych, rodzinach zastępczych oraz placówkach opiekuńczo – wychowawczych), 

9) osób traktowanych, jako otoczenie osób wykluczonych społecznie. 

Rozdział 6.
Działania

§ 16. W ramach Programu Aktywizacji Lokalnej podejmowane mogą być następujące działania: 

1. organizowanie treningów kompetencji, umiejętności społecznych i zawodowych, 

2. poradnictwo i wsparcie psychologiczne, terapeutyczne (indywidualne, grupowe), 

3. umożliwienie dostępu do informacji i konsultacji (w tym porady prawne), 

4. kursy i szkolenia zawodowe, 

5. zajęcia edukacyjne, kulturalne, rozrywkowe, 

6. inicjowanie i funkcjonowanie grup samopomocowych, 

7. profilaktyka i promocja zdrowia, 

8. aktywizacja i mobilizacja mieszkańców do rozwiązywania grupowych i środowiskowych problemów społecznych, 

9. spotkania obywatelskie, debaty społeczne, 

10. badanie potrzeb i problemów mieszkańców Miasta Wejherowa, 

11. inne, wynikające z aktualnych potrzeb i zgodne z celami programu. 

§ 17. Instrumenty aktywnej integracji – aktywizacja zawodowa poprzez uczestnictwo w zajęciach Klubu Integracji Społecznej.

W ramach działań zaplanowanych w harmonogramie działań Klubu Integracji Społecznej uczestnikom programu przedstawione zostaną następujące elementy pracy: 

1. zajęcia z doradcą zawodowym, 

2. zajęcia z edukacji finansowej, 

3. grupowe zajęcia psychologiczne, 

4. indywidualne spotkania z psychologiem, 

5. inne, z katalogu oferty Klubu Integracji Społecznej. 

Instrumenty aktywnej integracji stanowią zespół metod i technik pracy z klientem o charakterze aktywizacyjnym, mających w szczególności doprowadzić do integracji osób wykluczonych ze społeczeństwem oraz wspierać w powrocie na rynek pracy. Efektem końcowym pracy z wyżej wymienionymi osobami będzie ich powrót do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. 

Instrumenty aktywnej integracji dzielą się na cztery grupy, w tym: 

1. instrumenty aktywizacji zawodowej, 

2. instrumenty aktywizacji edukacyjnej, 

3. instrumenty aktywizacji zdrowotnej, 

4. instrumenty aktywizacji społecznej. 

W realizacji Programu Aktywności Lokalnej w ramach projektu, obowiązkowe jest zastosowanie, co najmniej trzech instrumentów aktywnej integracji wymienionych powyżej, z tym, że każda z osób uczestniczących w projekcie musi skorzystać, co najmniej z jednego instrumentu aktywnej integracji. 

W przypadku skierowania do Klubu Integracji Społecznej uważa się, warunek wykorzystania trzech instrumentów za spełniony. 

§ 18. Środowiskowa praca socjalna

Koordynator Programu Aktywności Lokalnej we współpracy z pracownikami socjalnymi, prowadził będzie następujące działania w zakresie pracy socjalnej: 

1. zawarcie i realizacja umowy (kontrakty socjalne) z uczestnikami programu, 

2. przeprowadzenie wywiadów środowiskowych, 

3. udzielenie porad w zakresie obejmującym pracę socjalną, 

4. kierowanie do specjalistów w ramach potrzeb uczestników programu, 

5. udzielanie informacji na temat możliwości uzyskania pomocy w formie świadczeń OPS, 

6. udzielanie informacji o zasobach instytucjonalnych, 

7. koordynacja i monitoring działań związanych realizacją PAL. 

Środowiskowa praca socjalna stanowi szereg działań realizowanych przez pracownika socjalnego, mających na celu pomoc osobom i rodzinom w środowisku w szczególności poprzez wzmacnianie lub odzyskiwanie przez świadczeniobiorców OPS zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie (w szczególności poprzez pełnienie odpowiednich r,ól społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi). 

§ 19. Działania o charakterze środowiskowym

W Programie Aktywności Lokalnej działania o charakterze środowiskowym to wszelkie inicjatywy integracyjne obejmujące między innymi: 

1. przygotowanie i wsparcie działań indywidualnych oraz programów środowiskowych, np. spotkania z grupami docelowymi, przeprowadzanie badań diagnostycznych, przygotowanie raportów dot. potrzeb i zasobów danej społeczności, 

2. edukację społeczną i obywatelską, w tym organizowanie spotkań, konsultacji, działań edukacyjnych i debat społecznych dla mieszkańców, 

3. organizowanie i inspirowanie udziału mieszkańców w imprezach i spotkaniach w szczególności o charakterze integracyjnym, edukacyjnym, kulturalnym, sportowym, ekologicznym czy turystycznym. 

§ 20. Zasiłki celowe i pomoc w naturze

Zasiłki i pomoc w naturze w ramach kontraktu socjalnego lub innej formy aktywizacji udzielane będą zgodnie z przepisami o pomocy społecznej, w postaci: świadczeń pieniężnych oraz świadczeń niepieniężnych, stanowiących zadania własne jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli są adresowane do uczestników projektu. 

Rozdział 7.
Zakładane rezultaty

§ 21. Program Aktywizacji Lokalnej zakłada osiągnięcie następujących rezultatów. 

1. wzrost kompetencji, aktywności społecznej i zawodowej mieszkańców Miasta Wejherowa, 

2. wzrost motywacji i aspiracji życiowych, 

3. zwiększenie aktywności na rynku pracy, 

4. zdobycie nowych umiejętności i uprawnień, 

5. zintegrowanie społeczności lokalnych i grup społecznych, 

6. wzrost poczucia tożsamości i przynależności społecznej mieszkańców Miasta Wejherowa oraz współodpowiedzialności za procesy zachodzące w ramach danej społeczności, 

7. wzmocnienie własnej osobowości poprzez poznanie własnej sfery uczuciowej, 

8. poznanie form radzenia sobie z własnymi problemami, 

9. wzrost usamodzielnienia świadczeniobiorców pomocy społecznej poprzez wprowadzenie nowych metod pracy socjalnej, charakteryzujących się przede wszystkim organizacją i aktywizacją społeczności lokalnych, 

10. wzrost kompetencji i pozytywnego odbioru społecznego Miejskiego Ośrodka Pomocy 
Społecznej w Wejherowie. 

Rozdział 8.
Miejsce i okres realizacji

§ 22. Program Aktywności Lokalnej będzie realizowany w latach 2012 – 2013 na terenie Miasta Wejherowa. 

Rozdział 9.
Źródła finansowania programu

§ 23. Podstawowymi źródłami finansowania podejmowanych działań w ramach Programu Aktywności Lokalnej będą: 

1. środki unijne – Europejski Fundusz Społeczny, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, 

2. środki własne Miasta Wejherowa, 

3. środki pozyskane od sponsorów. 

Rozdział 10.
Zasady monitorowania i ewaluacji programu

§ 24. Monitoring i ewaluacja będą prowadzone na bieżąco przez realizatorów poszczególnych działań Programu Aktywności Lokalnej. Celem prowadzonego monitoringu i ewaluacji programu będzie obserwacja zmian ilościowych i jakościowych, jakie pojawiać się będą podczas realizowanych działań. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek rozbieżności między założeniami a osiąganymi rezultatami na bieżąco będą dokonywane odpowiednie zmiany. 

§ 25. Monitoring prowadzony będzie przy pomocy ankiet ewaluacyjnych, które zostaną poddane analizie w zakresie zamierzonych do osiągnięcia celów. Na etapie rekrutacji, zabezpieczeniem realizacji celów będzie utworzenie listy rezerwowej osób, które mogłyby zająć miejsce uczestników rezygnujących z udziału w programie z przyczyn osobistych bądź losowych. W trakcie realizacji zabezpieczeniem będzie analiza postępów grupy docelowej i cykliczne spotkania zespołu projektowego. W sprawozdaniach rocznych będzie dokonana ocena zrealizowanych przedsięwzięć oraz osiągniętych rezultatów. 


Harmonogram realizacji Programu Aktywności Lokalnej "Wspólna sprawa" dla Miasta Wejherowa na lata 2012 - 2013.

 

Lp.

Działanie

Rezultaty

Okres realizacji

Osoby odpowiedzialne

1. 

Przygotowanie merytoryczne i organizacyjne PAL 

Harmonogram działań. 

Czerwiec 2012 
Czerwiec 2013 

Kierownik projektu, 
Pracownicy socjalni z danego rejonu. 

2. 

Spotkania obywatelskie. 
W tym: 
spotkania informacyjne, 
debaty społeczne, 
badanie potrzeb i problemów mieszkańców, 
aktywizacja i mobilizacja mieszkańców do rozwiązywania grupowych i środowiskowych problemów społecznych. 

Wzrost kompetencji, aktywności społecznej i zawodowej mieszkańców Miasta Wejherowa. 
Zintegrowanie społeczności lokalnych i grup społecznych. 
Wzrost poczucia tożsamości i przynależności społecznej mieszkańców Miasta Wejherowa oraz współodpowiedzialności za procesy zachodzące w ramach danej społeczności. 
Wzrost usamodzielnienia świadczeniobiorców pomocy społecznej poprzez wprowadzenie nowych metod pracy socjalnej, charakteryzujących się przede wszystkim organizacją i aktywizacją społeczności lokalnych. 
Wzrost kompetencji i pozytywnego odbioru społecznego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie. 

Czerwiec – grudzień 2012 
Czerwiec – grudzień 2013 

Kierownik projektu, 
Pracownicy socjalni z danego rejonu. 

3. 

Wspólne prace porządkowe oraz remontowanie lokali mieszkalnych 

Wzrost kompetencji, aktywności społecznej i zawodowej mieszkańców Miasta Wejherowa. 
Zwiększenie aktywności na rynku pracy. 
Zdobycie nowych umiejętności i uprawnień. 
Poprawa estetyki otoczenia. 
Poprawa warunków mieszkaniowych. 

Czerwiec – grudzień 2012 
Czerwiec – grudzień 2013 

Kierownik projektu, 
Pracownicy socjalni z danego rejonu. 


 

 

4. 

Wakacyjna wioska tematyczna. 
W tym: 
organizowanie treningów kompetencji, umiejętności społecznych i zawodowych, 
zajęcia edukacyjne, kulturalne, rozrywkowe, 
profilaktyka i promocja zdrowia. 

Wzrost kompetencji, aktywności społecznej mieszkańców Miasta Wejherowa. 
Zintegrowanie społeczności lokalnych i grup społecznych. 
Wzrost poczucia tożsamości i przynależności społecznej mieszkańców Miasta Wejherowa oraz współodpowiedzialności za procesy zachodzące w ramach danej społeczności. 
Wzrost usamodzielnienia świadczeniobiorców pomocy społecznej poprzez wprowadzenie nowych metod pracy socjalnej, charakteryzujących się przede wszystkim organizacją i aktywizacją społeczności lokalnych. 
Wzrost kompetencji i pozytywnego odbioru społecznego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie. 

Lipiec - sierpień 2012 
Lipiec  - sierpień 2013 

Kierownik projektu, 
Pracownicy socjalni z danego rejonu, 
Kierownik placówki (zatrudniony w MOPS opiekun grupy). 

5. 

Warsztaty z ogrodnictwa. 
W tym: 
kursy i szkolenia zawodowe, 
organizowanie treningów kompetencji, umiejętności społecznych i zawodowych. 

Wzrost kompetencji, aktywności społecznej i zawodowej mieszkańców Miasta Wejherowa. 
Wzrost motywacji i aspiracji życiowych. 
Zwiększenie aktywności na rynku pracy. 
Zdobycie nowych umiejętności i uprawnień. 

Lipiec - sierpień 2012 
Lipiec - sierpień 2013 

Kierownik projektu. 


 

 

6. 

Klub Integracji Społecznej. 
W tym: 
poradnictwo i wsparcie psychologiczne, terapeutyczne (indywidualne, grupowe), 
inicjowanie i funkcjonowanie grup samopomocowych, 
aktywizacja i mobilizacja mieszkańców do rozwiązywania grupowych i środowiskowych problemów społecznych, 
badanie potrzeb i problemów mieszkańców Miasta Wejherowa. 

Wzrost kompetencji, aktywności społecznej mieszkańców Miasta Wejherowa. 
Zintegrowanie społeczności lokalnych i grup społecznych. 
Wzrost poczucia tożsamości i przynależności społecznej mieszkańców Miasta Wejherowa oraz współodpowiedzialności za procesy zachodzące w ramach danej społeczności. 
Wzrost usamodzielnienia świadczeniobiorców pomocy społecznej poprzez wprowadzenie nowych metod pracy socjalnej, charakteryzujących się przede wszystkim organizacją i aktywizacją społeczności lokalnych. 
Wzmocnienie własnej osobowości poprzez poznanie własnej sfery uczuciowej. 
Poznanie form radzenia sobie z własnymi problemami. 
Wzrost kompetencji i pozytywnego odbioru społecznego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie. 

Wrzesień – listopad 2012 
Wrzesień – listopad 2013 

Kierownik projektu, 
Kierownik KIS. 

 

 

 

 

Przewodniczący Rady Miasta Wejherowa 


Leszek Glaza

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Paweł Thiel 02-07-2012 11:25
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 02-07-2012
Ostatnia aktualizacja: - 02-07-2012 11:25